måndag 6 mars 2023

Station elva - Emily St. John Mandel

Titel: Station Elva 
Författare:
Emily St. John Mandel
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
358
Utgiven:
November 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
En vinternatt i Toronto dör skådespelaren Arthur Leander av en hjärtattack i Kung Lears fjärde akt. Hans död väcker lite uppmärksamhet eftersom en snabbt spridande influensapandemi just har nått Nordamerika, med en uppskattad dödlighet på över 99 %. Inom några dagar är samhället under upplösning, inom några veckor har elnätet och telekommunikationerna kollapsat, och inom några månader har civilisationen som vi känner den nått sitt slut. Femton år senare, då Symfonin med skådespelarna framför Shakespeare och klassisk musik i de spridda bosättningarna efter civilisationens kollaps, försvinner två av Symfoniens musiker från en stad som styrs av en våldsam profet. De tvingas nu att fly bortom gränserna för det kända territoriet. Berättelsen flätar samman liv och öden för en rad personer i denna postapokalyptiska värld.

Kommentarer:
Station elva har varit oläst för min del lite för länge och jag hade rätt höga förväntningar på den, och tyvärr levde den inte upp till dessa.
Jag tror jag hade gillat den mer om jag hade läst den på original språk, inte för att översättningen var dålig (tvärtom, den var bra) utan för jag tror jag hade fastnat för den mer då. Premissen för denna bok lät så otroligt bra, det är en pandemi och civilisationens kollaps.

Jag kände mig mest förvirrad när jag läste då det hoppades mellan 20 år efter pandemin till innan pandemin och jag tyckte inte riktigt det tillförde så mycket till berättelsen. Det vävdes inte ihop som jag trodde det skulle göra, eller så uppfattade jag det som iallafall.

Karaktäerna fastnade jag inte för heller, de var så många och jag tyckte inte att någon stod ut. Det blev aldrig att jag brydde mig om dem och det är jättetråkigt för karaktärerna i en bok betyder mycket för mig.
Handlingen var också så långsam, och det behöver inte betyda att jag inte gillar boken, men när jag inte fastnade för karaktärerna så gjorde det att allt kändes så platt.

Nej, Station elva var ingen bok för mig men jag vet att många gillar den så låter den intressant så ge den en chans. Jag kommer nog vilja läsa något mer av författaren i framtiden.

Betyg 4/10


Tack till Trut publishing för recensionsexemplaret! 


2 kommentarer:

  1. Oj, och denna köpte jag på bokrean, har ju sett den hyllas överallt på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många älskar den ju så förhoppningsvis gillar du den :)

      Radera

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...