måndag 11 september 2023

Stjärnskådaren från Nabta Playa - Magnus Lindblom

Titel: Stjärnskådaren från Nabta Playa 
Författare:
Magnus Lindblom
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
171
Utgiven:
Juli 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Leoni är 17 år. Efter en naturkatastrof där hans mor och syster omkommer ger han sig med sin far iväg på en resa genom norra Afrika till Nabta. Där utbildar han sig till stjärnskådare. Han får lära sig se med sitt hjärtas inre kammare, blir förälskad i den vackra Muroa och lär sig om stjärnorna. Men fadern får ett uppdrag i Giza, och där tar Leonis äventyr ny fart. Han träffar läraren Tishan som lär honom om Sfinxens hemligheter. Men till Giza har det kommit ett nytt folk som är ute efter att ta över makten, och de är också medvetna om Sfinxens dolda skatter. Ska Leoni och Tishan lyckas hindra de nyas planer, och vilka hemligheter döljer sig egentligen i Sfinxen?


Stjärnskådaren från Nabta Playa är en berättelse som utspelar sig för 8000 år sedan i ett Egypten du inte visste fanns. Ett äventyr fullt av spänning, mystik och kärlek.

Kommentarer:
Stjärnskådaren från Nabta Playa är en annorlunda berättelse som jag inte riktigt vet vilken genre den tillhör då det kändes som en blandning mellan historisk roman, sc-fi och fantasy. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte, jag gillade handlingen till en början då det var rätt så spännande, men sedan tyckte jag att det blev för mycket fokus på romansen för min smak.

Jag gillade bitarna när Leoni skulle utbilda sig till stjärnskådare, det var intressant att läsa om. Som sagt hade jag lite svårt för romansen då jag tyckte det gick för fort.
Stjärnskådaren från Nabta Playa fångade mitt intresse till en början och om den låter intressant så plocka upp den, den går fort att läsa. Tyvärr var det inte riktigt min typ av bok, som det är ibland.

Betyg 4/10


Tack till Ekström & Garay för överraskningen! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...