torsdag 7 september 2023

Vill du veta? Nikki Erlick

Titel: Vill du veta? 
Författare:
Nikki Erlick
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
374
Utgiven:
Mars 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris






Beskrivning från Bokus:
Åtta vanliga människor. Ett extraordinärt val.


Det börjar som en helt vanlig dag. Människor vaknar, kliver upp, tar en kopp kaffe och går hemifrån. Men utanför varje dörr väntar en liten trälåda. I lådan ligger ett snöre ? lika långt som du har år kvar att leva.


Från förortsdörr till ökentält - alla möts av en likadan låda. På ett ögonblick hamnar hela världen i en kollektiv frenesi. Var kommer lådorna ifrån? Vad är syftet? Och finns det någon sanning i det de utlovar? Alla ställs inför samma chockartade frågeställning: Vill du veta när du kommer att dö? Och i så fall, hur ska du använda den vetskapen?


Vill du veta?skildrar uppvaknandet av en ny värld genom åtta karaktärer vars beslut och öden flätas samman. Bästa vänner vars drömmar ställs på ända, brevvänner som flyr in i det okända, ett par som trodde att livet låg framför dem, en läkare som inte kan rädda sig själv, och en politiker vars låda blir sprängstoffet som i slutändan förändrar allt.


Detta är en tankeväckande berättelse om relationer, kärlek, rädsla och hopp, som uppmuntrar oss att leva livet fullt ut.

Kommentarer:
Vill du veta? är en otrolig tänkvärd bok som fångade mig från första stund och sedan kunde jag inte sluta läsa. Jag satt som klistrad vid boken, och tankarna for omkring under läsningens gång. Otrolig debut, och absolut medryckande.

Det var så intressant att få följa de 8 karaktärerna och få se hur de kände och gjorde för val när de fick sina lådor med snören.
Mitt intresse tappades dock lite i ungefär i mitten av boken då jag tyckte att allt bara stod och stampade och det inte hände så mycket, men sedan kom slutet och då hände det grejer.

Vill du veta? berörde mig helt klart, och bjöd på en annorlunda läsupplevelse. Rekommenderas varmt!

Betyg 7,5/10


Tack för överraskningen HarperCollins Nordic! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...