måndag 19 februari 2018

A Darker Shade of Magic - V.E Schwab

Titel: A Darker Shade of Magic 
Författare:
V.E Schwab
Språk:
Engelska
Serie:
Shades of Magic #1
Antal sidor:
400
Utgiven:
Februari 2015
Finns hos:
Bokus/Adlibris 




Beskrivning från Goodreads:
Kell is one of the last Antari—magicians with a rare, coveted ability to travel between parallel Londons; Red, Grey, White, and, once upon a time, Black. 

Kell was raised in Arnes—Red London—and officially serves the Maresh Empire as an ambassador, traveling between the frequent bloody regime changes in White London and the court of George III in the dullest of Londons, the one without any magic left to see.

Unofficially, Kell is a smuggler, servicing people willing to pay for even the smallest glimpses of a world they'll never see. It's a defiant hobby with dangerous consequences, which Kell is now seeing firsthand.

After an exchange goes awry, Kell escapes to Grey London and runs into Delilah Bard, a cut-purse with lofty aspirations. She first robs him, then saves him from a deadly enemy, and finally forces Kell to spirit her to another world for a proper adventure.

Now perilous magic is afoot, and treachery lurks at every turn. To save all of the worlds, they'll first need to stay alive.

Kommentarer:
A Darker Shade of Magic är en bok som jag har velat läsa väldigt länge med tanke på att jag gillade This Savage Song av samma författare och jag har inte hört något negativt om A Darker Shade of Magic heller.

Början av boken var ganska långsam men världsuppbyggnaden behövde nog få ta sin tid och jag älskade verkligen världen och hela idén med att det fanns olika London.
Huvudkaraktären Kell var oerhört intressant att läsa om och att han var en av de få kunde resa mellan de olika London som fanns, tyckte jag jättemycket om för tidsresor är något som jag tycker är så intressant. Jag gillade även prinsen Rhy och jag hoppas att man får lära känna honom mer i nästa bok.
Min favoritkaraktär var Lila som jag fastande för på en gång, och hur kan man inte göra det? Lila var så smart, orädd, lagom galen och hennes högsta önskan var att en dag för bli en pirat! Hon var så härlig och efter att hon dök upp blev boken mycket mer fartfylld och spännande!

Trots att början av boken var ganska långsam så visade sig A Darker Shade of Magic vara jättebra och jag älskade den!Jag ser verkligen fram emot att fortsätta med trilogin för jag behöver få läsa mer om Kell och framförallt Lila.

Citat:
“I apologize for anything I might have done. I was not myself.”

“I apologize for shooting you in the leg.” said Lila. “I was myself entirely.”

“Lila Bard knew in her bones that she was meant to be a pirate.”

Betyg 8,5/10

2 kommentarer:

  1. Har hört så mycket bra om de här böckerna och är lite nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker definitivt att du ska den en chans om du är nyfiken :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...