fredag 9 februari 2018

Artemis - Andy Weir

Titel: Artemis 
Författare:
Andy Weir
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
340
Utgiven:
Januari 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Månstaden Artemis är paradiset i rymden för rika turister och excentriska miljardärer, alltså.

För Jazz är det alger till frukost, ölsubstitut på kvällen och en brits under marken. Till den dag hon erbjuds en oemotståndlig summa för att begå det perfekta brottet.


Men givetvis är inget så enkelt som det framstår. Jazz upptäcker snart att hon hamnat mitt i en konspiration för kontrollen av hela Artemis och att hennes enda chans att överleva hänger på en plan som är betydligt mer riskfylld än det brott hon lovat att utföra.

Kommentarer:
Andy Weir har tidigare skrivit Ensam på Mars som jag älskade så när jag fick förfrågan om jag ville läsa Artemis tackade jag självklart ja och mina förväntningar var också väldigt höga.
Artemis nådde tyvärr inte riktigt upp till mina förväntningar men det är svårt att slå en bok som Ensam på Mars.

Jag tyckte att första halvan av boken var lite småseg och inte lika fartfylld som jag trodde att den skulle vara men andra halvan bjöd på mycket spänning och då ville jag hela tiden vet vad som skulle hända och hur det skulle gå för huvudkaraktären Jazz.
Jazz var väldigt smart och självständig men jag fastnade aldrig för henne då hon blev lite för mycket på något sätt.
Jag tyckte inte riktigt lika mycket om språket och humorn i Artemis heller, av någon anledning tyckte jag inte att det flöt på lika bra som i Ensam på Mars.

Det jag tyckte bäst om var ändå miljön och att handlingen utspelade sig på månen. Det var så intressant att få reda på hur staden på månen var uppbyggd med alla deras regler och det kändes även så realistiskt.

Nu kanske det låter som att jag inte gillade Artemis men det gjorde jag men den var inte lika bra som Ensam på Mars som nästan blev en fullpoängare, men det är som sagt en svår bok att slå.
Jag vill definitivt läsa mer av Andy Weir så jag hoppas att han kommer ut med ny bok inom en snar framtid!

Betyg 6,5/10

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Ser också fram emot fler böcker av honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det inte dröjer alltför länge innan han kommer ut med något mer :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...