torsdag 7 juni 2018

Children of Blood and Bone. Solstenen - Tomi Adeyemi

Titel: Children of Blood and Bone. Solstenen 
Författare:
Tomi Adeyemi
Språk:
Svenska
Serie:
Orïshas ättlingar
Antal sidor:
525
Utgiven:
Mars 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Adlibirs:
Zélie Adebola minns hur det var när Orïsha var ett land som sjöd av magi. Det fanns Brännare som kunde tända eldar, Svallare som styrde över havets vågor, och Zélies egen mamma hade makten att frammana de dödas andar. Men den hänsynslösa kungen utplånade magin och folket som kunde kontrollera den, och tog ifrån Zélie både hennes mamma och hennes hopp.
Men Zélie har en chans att slå tillbaka mot monarkin och göra Orïsha till ett magiskt land igen. Tillsammans med den förrymda prinsessan Amari måste Zélie övervinna kronprinsen, som är fast besluten att förinta magin för gott. Tillsammans med sin bror och Amari ger hon sig ut på det farofyllda uppdraget att återföra magin till Orïsha, men de stöter snart på både inre och yttre svårigheter. Hur ska de kunna stå emot kungen och hans arméer, och hur ska Zélie ensam lyckas lära sig att kontrollera sina krafter?

Kommentarer:
Children of Blood and Bone, solstenen har fått så mycket positiva recensioner både hos utländska youtubers och svenska bloggare och jag var lite nervös inför att läsa den eftersom jag inte har hört något negativt om den, men jag kan glatt säga att jag tyckte att den levde upp till hypen!

Jag fastnade väldigt fort för karaktärerna och miljön som är inspirerad av Afrika, vilket jag tyckte var så intressant då jag inte läst något som har varit inspirerad av Afrika tidigare.
Jag fullkomligt älskade karaktärerna, huvudkaraktären Zélie var så självsäker och tuff, dessutom hade hon ett slags lejon som husdjur
Amaris karaktärsutveckling var även hur bra som helst för hon blev en av mina favoriter under bokens gång.
Handlingen bjöd på spänning, magi,  och ett riktigt äventyr och nu längtar jag bara efter nästa bok!

Children of Blood and Bone. Solstenen är jag säker kommer vara en av de bästa böckerna som jag läst i år och den är absolut värld all positiv respons som den har fått!

Betyg 9/10

2 kommentarer:

  1. Har nog inte hört någon som inte tyckt om den här hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte jag heller :) Längtar så mycket efter nästa bok!

      Radera

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...