fredag 20 mars 2020

Ljuset under ytan -Stefan Stridh

Titel: Ljuset under ytan
Författare:
Stefan Stridh
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
494
Utgiven:
November 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Bokus:
För fem år sedan var Hanna Mårlind världsmästare i simhopp. Idag är hon bara ytterligare en ensamstående småbarnsmamma med dåligt samvete och sargad självbild. Ingen jagar henne längre förutom kronofogden. Men när Hanna vaknar upp den här natten ska allting förändras. En främling har tagit sig in i hennes lägenhet. Någonstans i mörkret väntar han på henne, och mardrömmen har bara börjat.


Varenda utryckning som John Haeger kastar sig in i verkar sluta i katastrof. Förmodligen borde han ignorera larmet som går ut över polisradion, men snart är John indragen i ett fall som trotsar allt förstånd. Gamla, ostraffade människor försöker mörda en före detta elitidrottare. Alla tycks sakna koppling till offret och flera av dem pratar förvirrat om en och samma sak: Om guden med det brinnande ansiktet.

Kommentarer:
Ljuset under ytan är författarens debut och vilken bra debut detta var!
Jag fastnade på en gång för handlingen som grepp tag i mig direkt och jag kunde inte sluta läsa. Jag tyckte tyvärr att tempot sakta ner halvvägs in i boken men sedan blev det blev spännande mot slutet.
Det var några stunder som handlingen dessutom var rätt så läskig, framför allt när Hanna fick inbrott och det tyckte jag om. Det var också rätt så många oväntade vändningar vilket gjorde handlingen ännu mer spännande.

Huvudkaraktären Hanna har jag däremot lite blandade åsikter om då jag ena stunden tyckte jag riktigt mycket om henne och andra stunden ogillade jag henne men det gjorde också att hon kändes så äkta och mänsklig. Jag föredrog att läsa Johns kapitel då jag verkligen gillade honom.

Ljuset under ytan bjöd på en fängslande och spännande läsning och jag ser fram emot att läsa mer av Stefan Stridh!

Betyg 7/10

Tusen tack till LB förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Det är alltid roligt när man får tag i en bra debut! Den låter spännande så jag ska nog hålla utkik efter den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det :) Hoppas du kommer tycka om den om du plockar upp den! :)

      Radera

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...