onsdag 10 oktober 2018

David drömmer om Dracula - Johanna Glembo

Titel: David drömmer om Dracula 
Författare:
Johanna Glembo, Åsa Bergström (illustratör)
Språk:
Svenska
Antal sidor:
32
Utgiven:
Juni 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Adlibirs:
När de stora frågorna dyker upp hos barn kommer ofta en period med intensiva mardrömmar på nätterna. Då är den här boken familjens bästa vän! Tillsammans kan föräldrar och läsa om hur David övervinner sina mardrömmar och börjar sova gott om nätterna. Boken öppnar upp för samtal och gör det lätt för barnen att använda samma metod för att besegra sina egna monster. David drömmer att Dracula är i hans rum. De vuxna varken ser eller förstår hur otäckt det är. Till slut börjar David och hans mamma skriva sagor om Dracula där han har löständer istället för huggtänder och är en liten plutt. David skrattar och Dracula känns inte så farlig längre.

Kommentarer:
David drömmer om Dracula är en barnbok för åldrarna 3-6 år och jag träffade författaren på bokmässan och fick förfrågan om jag ville läsa hennes barnbok och det tackade jag självklart ja till eftersom jag gärna läser barnböcker också.

Jag kunde känna igen mig i Davids rädsla för mardrömmar för det hade jag också när jag var liten. Det är inte roligt att vara rädd, och och det är säkert många som haft sådana rädslor när man var liten.
David hade tur som hade en mamma som kunde hjälpa honom att komma över sin rädsla och hon gjorde det på ett sådant fint sätt.
Sedan var illustrationerna väldigt fina och färgglada och tillförde mycket till läsupplevelsen.

David drömmer om Dracula var en fin och mysig barnbok som hade ett fint budskap och jag kan absolut rekommendera den, speciellt om du har barn för den kan säkert hjälpa någon att komma över sin rädsla!

Betyg 7,5/10
Tusen tack till författaren och Wistories Publishing Home för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...