tisdag 21 april 2020

Obeliskporten - N.K Jemisin

Titel: Obeliskporten 
Författare:
N.K Jemisin
Språk:
Svenska
Serie:
Den söndrande jorden #2
Antal sidor:
413
Utgiven:
November 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Den söndrade jordens enda kontinent kallas Stillheten. Men jorden är allt annat än stilla: skalv och jordbävningar kommer och går ständigt. Ibland går jorden in i en Femte Årstid, som kan sträcka sig över flera år. Då antar dessa vulkaniska, seismiska, atmosfäriska, geomagnetiska omvälvningar apokalyptiska proportioner. Under historien har civilisationen på Stillheten kommit att organiseras i ett kast- och rassystem. Utanför det står orogenerna, utstötta ur och förslavade av samhället, men samtidigt nödvändiga för att skydda mänskligheten, eftersom endast de kan påverka och motverka de seismiska krafter som hotar dess överlevnad. Nu råder Femte Årstiden återigen - kommer världen att gå under eller kan någon rädda den?

Kommentarer:
Obeliskporten är den andra delen i Den söndrande jorden och jag tyckte riktigt mycket om den första boken så jag hade rätt höga förväntningar på denna, och jag tyckte om den här boken men inte lika mycket som den första.
Jag älskar språket och skrivsättet och att en del är skrivit i du-form, och det tycker jag verkligen om då det är så unikt från andra böcker.
 Som jag skrev i min recension om Den femte årstiden så är magi systemet riktigt intressant och jag gillar även att läsa om världen. Vi fick lära oss mera om världen och det var så intressant.
Handlingen var inte lika händelserik som den första boken och det var en del långsammare partier men jag gillade slutet och och jag ville ändå hela tiden fortsätta läsa.
Karaktärerna gillar jag verkligen, både Essun och Nassun.

Obelsikporten bjöd på en härlig läsning med fina karaktärer och ett fantastiskt språk!

Betyg 7/10

Tusen tack till Nordstedts förlag för recensionsexemplaret!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...