onsdag 29 april 2020

Skyddsänglar - Frida Wallman

Titel: Skyddsänglar 
Författare:
Frida Wallman
Språk:
Svenska
Serie:
Antal sidor
: 321
Utgiven:
Februari 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Leah är sexton år och går på gymnasiet. När Leahs storebror dog för ett år sedan förändrades allt och hon har svårt att hitta tillbaka till sitt gamla liv. Hon håller sig mest för sig själv och skjuter bort alla omkring henne. 
En kväll hör Leah ett skrik inne i skogen vid hennes hus. Hon tror att någon skadat sig så hon springer dit. Istället för att hitta någon skadad hoppar en kvinna på Leah. När kvinnan trycker sin hand mot hennes bröst lyser kvinnans kropp upp. Ljuset rinner ur kvinnan och in i Leah innan hon hinner reagera.
Nästa morgon börjar Leah se visioner och drömma om saker som senare blir verklighet. Genom dessa visioner får hon möjligheten att hjälpa människor som annars skulle fara illa. 
Leah har blivit aktiverad som Skyddsängel.

Medan Leah, tillsammans med sina vänner Jo och Noah, lär sig allt om Skyddsänglars historia hamnar de mitt i Skyddsänglarnas egen kris. En ökad mängd Fallna Änglar skapar en mörk oreda i världen. De Fallna Änglarna använder sina krafter för att påverka människor mot ondska och om balansen rubbas står hela världens framtid på spel. 

Kan Leah tillslut hantera sina nyfunna krafter och kan hon vara den som räddar alla i en värld där man inte vet vem man kan lita på. Kanske kan de till och med hitta förklaringen till varför människan i dagsläget varken tar hand om sig själv, sin medmänniska eller vår värld”

Kommentarer:
Skyddsänglar är en urban fantasy och är författarens debut, och vilken bra debut det var!
Det var länge sedan jag läste en bok om änglar, och det var så intressant.

Skyddsänglar var helt klart beroendeframkallande för jag kunde inte sluta läsa när jag hade börjat.
Handlingen tog tag i en direkt och det var korta kapitel som gjorde att man hela tiden ville fortsätta läsa.
Jag gillade språket som var lättsamt och det var fullt med detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. 

Världen var intressant och jag hade gärna läst mer om den och fått mer förklaringar.
Jag gillade även huvudkaraktären Leah och att hon faktiskt agerade som man tror att en 16 åring skulle göra. Hon var lite naiv ibland men det kändes på något sätt mer äkta.
Noah och Sam tyckte jag också om. De var ett härlig gäng.
Jag hade gärna haft lite mer förklaring kring magisystemet då jag hade velat läsa mer om det.
Boken slutade med en riktigt cliffhanger så det måste väl komma en till bok? Jag hoppas det iallafall!

Skyddsänglar bjöd på en fartfylld läsning med härliga karaktärer!

Betyg 6/10

Tusen tack till författaren för recensionsexemplaret!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flyg, flyg - Susanna Lundell

Titel: Flyg, flyg Författare: Susanna Lundell Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 128 Utgiven: September 2023 Finns hos: Bokus / Adli...