söndag 21 april 2024

Som en gnista - Elle McNicoll

Titel: Som en gnista 
Författare:
Elle McNicoll
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
195
Utgiven:
Mars 2024
Finns hos:
Bokus/Adlibris






Beskrivning från Bokus:
Ända sedan miss Murphy berättade för oss om häxjakterna som utspelade sig för hundratals år sedan, här i Juniper, har jag inte kunnat sluta tänka på dem. De människorna var inte magiska. De var som jag. Annorlunda. 


Elvaåriga Addie har autism. Hon ser saker som andra inte ser och hör ljud som andra kan ignorera. Ibland känner hon allt på samma gång. Hon tänker på häxorna, hur ingen stod upp för dem. Men invånarna i hennes lilla stad verkar inte förstå. Addie bestämmer sig för att inte låta häxorna glömmas bort. För det finns mer att berätta om dem. Precis som det finns mer att berätta om Addie.


Kommentarer:
Som en gnista är författarens debut och är skriven för barn mellan 9-12 år men denna bok tycker jag att alla borde plocka upp och ge en chans!

Böcker för barn med karaktärer som har funktionsvariationer är inte det vanligaste, iallafall vad jag vet om, men den i den här boken får vi läsa om Addie som är autistisk och även författaren själv är det.

Som en gnista lärde mig så mycket, både om personer med autism och personer som som inte har funktionsvariation. Det är alltså en otroligt lärorik bok. Samtidigt fick den mig att känna alla möjliga slags känslor och den gjorde ett starkt intryck.
Karaktärerna fångade mitt hjärta, de hade allihop sina svårigheter som det fick jobba med och kändes därför så äkta. Sedan var det en karaktär som jag inte gillade överhuvudtaget och det var såklart Miss Murphy.
Tyvärr finns det säker flera sådana människor som hon.
Språket var fantastiskt och jag önskar att jag hade markerat vissa citat för det var många som var så fina, men det får jag göra när jag läser om boken, för detta är en bok som är värd att läsas flera gånger!

Som en gnista var helt fantastisk, och det är en bok jag verkligen rekommenderar! Läs den!

Betyg 9/10


Tack till Lilla Piratförlaget för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...