torsdag 11 januari 2018

Drakviskaren - Lovisa Wistrand

Titel: Drakviskaren 
Författaren:
Lovisa Wistrand
Språk:
Svenska
Serie:
Alvblodstrilogin #1
Antal sidor:
599
Utgiven:
Augusti 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Hämnd. Kärlek. Förbjuden magi. Och en tusenårig kraft som väcks till liv igen.
   Vid 21 års ålder får alla kvinnliga solalver en förmåga. Men Iszaelda får ingen. Hon är annorlunda. Utstött. Passar inte in.
   När byn attackeras och bränns till marken, ger sig Iszaelda av efter hämnd. Ödet tar henne från den frostklädda skogen Valeanrae, till Gorgoroths djungler och ruinerna av den underjordiska staden Sumetra. Fiendens ledare måste dö, och hon ska bli den som dödar honom.
   Men så får hon känslor för en man. En man vars kärlek skulle förstöra allt. Och medan en uråldrig kraft väcks till liv, en kraft som alla trodde var utdöd, kastas Iszaelda in i en farlig kamp, där gränsen mellan det goda och det onda är vingtunn.

   Allting har ett pris och ingenting är gratis. Hur mycket är Iszaelda villig att offra? Kan hon viga sitt liv åt krafter som ingen borde lita på? Och kan hon döda den hon älskar

Kommentarer:
Drakviskaren är första boken i Alvblodstrilogin och det är även författarens debut.
Det är ingen nyhet att fantasy är mitt favoritgenre men det är inte så ofta som jag faktiskt läser klassisk fantasy där det förekommer alver, drakar, svärd och bågskyttar och det finns det gott om i Drakviskaren!

Jag fastnade från första sidan för boken började väldigt spännande och även om boken är över 500 sidor så gick den fort att läsa eftersom den var så händelserik, spännande och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända!

Världsuppbyggnaden tyckte jag var toppen eftersom det fanns så mycket detaljer och beskrivningar.
Jag fastnade snabbt för huvudkaraktären Iszelda då hon var otroligt modig, självständig och smart och kämpade för att nå det hon ville. Även om jag inte höll med om alla hennes val så tyckte jag om henne.
Karaktärsutvecklingarna hos flera av de andra karaktärerna tyckte jag också om men min absoluta favorit var helt klart draken Nyx som var helt underbar och så underhållande!

Det jag dock hade lite problem med var själva romansen…
Jag vill inte säga för mycket eftersom jag inte vill råka spolia något men om jag hade läst boken när jag var yngre hade jag säkert inte ens funderat över vissa saker och bara tyckt om det men nu kunde jag inte undgå att se vissa saker som jag inte riktigt höll med om. Det var även vissa romantiska scener som inte alls gillade men som var menade att man skulle tycka om.
Om det inte hade varit för romansen så hade jag verkligen älskat Drakviskaren för det fanns så mycket som jag gillade med den.
Handlingen var som sagt väldigt spännande och jag tyckte om att det fanns så mycket action och twister.

Drakviskaren var fängslande från första sidan och jag ser fram emot uppföljaren för jag är väldigt nyfiken på vad som kommer att hända och framför allt vill jag läsa mer om Nyx!

Betyg 8/10

Tusen tack till författaren och Whipmedia för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...