torsdag 11 april 2019

Czentes omega - Anna Jakobsson Lund

Titel: Czentes omega 
Författare:
Anna Jakobsson Lund
Språk:
Svenska
Serie:
Intergalaktisk akademin #1
Antal sidor:
427
Utgiven:
September 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Är du beredd att offra din sista chans för att rädda någon annan?

På Intergalaktiska akademin för elever med särskild problematik får unga tjuvar, mordbrännare och bedragare möjlighet att komma tillbaka till samhället. För att klara sig måste de visa att de har lämnat sitt gamla liv.


Men när fem elever upptäcker ett hot på akademin tvingas de in i en kamp där de inte kan lita på någon. Deras enda alternativ är att använda kunskaper som de gjort allt för att glömma.

Kommentarer:
Czentes omega är första boken i en science fiction serie och för det första, hur fint är inte omslaget? Det är dessutom ännu snyggare i verkligheten än på bild.

Om det är något som jag gillar lite extra när det finns med i en bok så är det en internatskola, det är bara så roligt att läsa om det. Sedan har jag börjat gillat att läsa science fiction mer och mer, och i Czentes omega så finns det alltså en internatskola i rymden, och det var ju bara hur bra som helst!

Vi får träffa många karaktärer av alla möjliga olika raser och jag hade lite svårt att hålla isär alla i början och jag hade gärna haft en liten ordlista eller liknade, men i nästa bok blir det säkert lättare att hålla koll på alla.
Jag gillade alla fem eleverna, Alysia, Pi, Mika, Maczek, Leoinde och Bellix.  Vilket härligt gäng! Alla fem är så olika med helt olika personligheter och jag vill bara få läsa mera om dem. Om jag måste välja en favorit av dem så är det nog Bellix. Det är dessutom första gången jag har läst om en karaktär som sitter i rullstol i en science fiction bok, så tummen upp för det!

Det tog ett litet tag innan spänningen kom igång men det gjorde absolut ingenting för jag ville bara få lära känna alla karaktärer och sedan blev det bara mer och spännande. Jag ville hela tiden läsa vidare och det är alltid ett gott tecken.

Czentes omega bjöd på ett spännande rymdäventyr och jag ser fram emot att läsa mer om Alysia, Pi, Mika, Maczek, Leoinde och Bellix!

Betyg 8,5/10

Tusen tack till Annorlunda förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...