söndag 22 december 2019

Lika i döden - Anna Roos

Titel: Lika i döden 
Författare:
Anna Roos
Språk:
Svenska
Serie:
Morden vid världens ände #1
Antal sidor:
237
Utgiven:
Oktober 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris / Omnible 




Beskrivning från Goodreads:
Snöflingor dansar ner över kullerstenstorget. Rimfrosten gnistrar på klocktornet och löpsedeln utanför bokhandeln spår att den sibiriska kylan snart är här. I går var torget fyllt av människor. Nu är platsen öde, så när som på den nakne mannen som sitter orörlig i kungatronen barnen byggt. 

Vera Jansson gjorde sig impopulär på sin hemort när hon som ung beskyllde en av stadens entreprenörer för oönskade närmanden. En anklagelse som inte gick att styrka och som hon senare tog tillbaka. Vera har därför inte satt sin fot i Trosa på flera år när en av hennes barndomsvänner hittas död. Motvilligt accepterar hon sin chefs förslag att i samband med sitt besök ansvara för revisionen av ett företag på orten. 


Veras återkomst väcker starka känslor och snart står det klart att små oförrätter i det förflutna kan få stora konsekvenser i nutid.

Kommentarer:
Jag har inte läst något av Anna Ross tidigare så Lika i döden blev min första bok av henne.
Jag fastnade fort och kunde inte sluta läsa när jag hade börjat!
Jag tyckte om huvudkaraktären Vera, och det var uppfriskande att hon varken jobbade som polis eller journalist som det brukar vara i deckare, utan hon är revisor.

Handlingen var spännande och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända.
Språket var målande och jag tyckte om alla miljö och personbeskrivningar. Dessutom passade Lika i döden perfekt att läsa nu på vintern då boken börjar på nyårsafton.

Lika i döden bjöd på en fängslande och spännande läsning och jag ser fram emot del två som kommer ut i maj!

Betyg 7/10

Tusen tack till LB förlag för recensionsexemplaret! 

1 kommentar:

Jag kommer hitta nyckeln - Alex Ahndoril

Titel: Jag kommer hitta nyckeln  Författare: Alex Ahndoril Språk: Svenska Serie: Nyckelserien #1 Antal sidor: 272 Utgiven: November 202...