torsdag 2 januari 2020

Tårpilens år - Lupina Ojala

Titel: Tårpilens år 
Författare:
Lupina Ojala
Språk:
Svenska
Serie:
Legender från Yddrios
Antal sidor:
273
Utgiven:
April 2015
Finns hos:
Bokus/Adlibris  




Beskrivning från Bokus:
Som barn separeras Disa från sin mor och växer upp hos fosterföräldrar i en enslig bergsby. En dag blir hon anklagad för att bruka den förbjudna kraft den gamla tidens tempelväkterskor behärskade. Hon tvingas ge sig av därifrån och flyr söderut. På vägen träffar hon Lue, en ung weloi, som hon slår följe med. På grund av sitt ursprung är även han utstött från de jordfasta människornas värld och lever precis som alla av sitt folk som vägfarare.


När Disa sedan släpper lös krafter hon inte förstår är det inte bara hon själv som blir skrämd. Rikets Härskare förnimmer hennes gåva och sänder ut sin närmaste man för att söka efter henne. I Härskarens rike är det enbart han själv och hans underlydande besvärjare som tillåts bruka magi.

Kommentarer:
Tårpilens år är första boken i serien Legender från Yddrios och jag fastnade fort för det vackra och detaljerade språket som användes. Det kändes som att jag läste en saga.
Miljöbeskrivningarna var så bra och det gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. Jag ser fram emot att få  lära mig mera om världen i kommande böcker.
Tårpilens år är en klassisk fantasy som utspelar sig i en medeltida miljö men ändå kändes den unik.

Handlingen bjöd på en resa och sökandet efter ett magiskt föremål och mot slutet blev det också riktigt spännande!
När det gäller karaktärerna tyckte jag att man fick lära känna dem så bra allihopa, och mina favoriter var Disa och Lue.

Tårpilens år bjöd på en spännande läsning och jag ser fram emot att fortsätta med serien! Rekommenderas varmt! 

Betyg 8/10

Tusen tack till Catoblepas förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...