tisdag 5 maj 2020

De nio världarna - L.T Jägrud

Titel:De nio världarna 
Författare:
L.T Jägrud
Språk:
Svenska
Serie:
Nio världar #1
Antal sidor:
247
Utgiven:
Juli 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris / Omnible 





Beskrivning från Bokus:
Atle från Mannheim, människornas land, råkar hamna i Vanaheim, vanernas värld. Där träffar han Havdis och tillsammans ger de sig av för att finna ett sätt för Atle att komma tillbaka hem. Med list och hjälp av urgammal kunskap och magi, såsom sejd, galdrar och runor, kan de navigera i en miljö som för dem är helt okänd. Med på färden kommer också några av de djur de möter och som blir viktiga för att klara den stundom gastkramande vandringens vedermödor. De lär inte bara känna varandra, utan även varelser de tidigare inte ens visste existerade. Det blir viktigt för det lilla resesällskapet att förstå hur De Nio Världarna är orienterade och vem som hör hemma var. På så vis kan de finna sin plats i det stora världsträdet samt åter bringa balans i tillvaron.

Kommentarer:
De nio världarna är första boken i fantasy serien Nio världar och
jag tyckte att det var en bra start på serien. Jag tycker att nordisk mytologi är riktigt spännande och intressant, även om jag inte kan så mycket om det själv.

Det som slog mig först var hur mycket research som ligger bakom den här boken och hur välarbetad den är. Jag gillade verkligen att läsa om de olika världarna som karaktärerna besökte och det var även detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att miljöerna blev så stämningsfulla.
Jag gillade språket som var lättsamt och jag uppskattade ordlistan i mitten av boken mycket då det var många nya ord att ta in..
Atle och Havdis var båda två intressanta karaktärer som kändes verkliga och äkta.
Magi systemet med alla runor var också intressant och jag ser fram emot att läsa mera om det.
Tempot i handlingen gick lite upp och ned, vissa stunder var ganska långsamma och andra stunder var det riktigt spännande. Det gjorde att läsningen blev lite ojämn.

De nio världarna bjöd på en välskriven läsupplevelse och jag gillade den! Jag ser fram emot att läsa uppföljaren när den kommer ut!

Betyg 6/10

Tusen tack till författaren & Visto förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...