tisdag 26 maj 2020

Det sextonde året - Kim Liggett

Titel: Det sextonde året 
Författare:
Kim Liggett
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
392
Utgiven:
Mars 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Ingen talar om nådeåret. Det är förbjudet. Vi får veta att vi har kraften att locka vuxna män ur deras sängar, att få unga pojkar att förlora förståndet och att driva hustrur till vansinne av svartsjuka. Det är därför vi blir förvisade vårt sextonde år, för att släppa ut vår magi i naturen innan vi tillåts återvända till civilisationen.

Sextonåriga Tierneys nådeår närmar sig. Under ett års tid ska hon och byns jämnåriga unga kvinnor leva avskilt från samhället, på en ödslig plats i skogen. Därefter ska de återvända renade och redo för äktenskap.

Snart inser Tierney att det svåraste är inte att försöka överleva i skogen. Det farligaste är inte jägarna, som väntar på en chans att få tag i en av flickorna för att tjäna pengar på svarta marknaden. Det stora hotet är de andra flickorna. För är det något som är verkligt så är det att nådeåret kan driva vem som helst till vansinne. Och det är inte alla som kommer att klara sig.

Kommentarer:
Det sextonde året blev jag intresserad av när den kom ut på engelska och sedan älskar jag verkligen omslaget.

Det var ett tag sedan jag läste en dystopi som tog tag direkt, och handlingen var minst sagt intressant. Det var vissa scener som var lite väl blodiga och våldsamma för min smak, men samtidig gillade jag att det var lite råare också. Det var också mer djup i handlingen än jag var beredd på och boken tar upp viktiga ämnen som feminism. Dock så var det också en väldigt gammaldags kvinnosyn så det var lite blandat.
Jag gillade verkligen huvudkaraktären Tierney, hon var så smart, trovärdig och modig.

Det är någonting med boken som gör att jag inte fastnade för den helt och hållet, även om jag gillade handlingen och karaktärerna. Det kan vara att jag saknade lite mer miljö och personbeskrivningar för det var en hel del karaktärer att hålla koll på.

Jag gillade ändå boken och kan rekommendera den, speciellt om du vill ha en lite mörkare version av Hungerspelen.

Det sextonde året bjöd på en gripande och spännande läsning!

Betyg 6/10

Tusen tack till BWahlström för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...