måndag 17 augusti 2020

Blixtbarn - David Renklint

Titel: Blixtbarn 
Författare:
David Renklint
Språk:
Svenska
Serie:
Blixtbarn #1
Antal sidor:
279
Utgiven:
Mars 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris
 


Beskrivning från Bokus:
Under en förödande storm och det första åskovädret på evigheter träffas Eli av blixten. Huset hon bor i börjar brinna och hon förlorar såväl sina föräldrar som sin hand. Kvar finns bara en stump som ger ifrån sig en kraftfull strålning, och en svart röta som äter sig upp längs armen.

Samtidigt sker saker i världen runtomkring. Elis hemstad Pokol avfolkas snabbt. Isarna söderut smälter och marorna som legat infrusna tinar upp och vandrar norrut i stora flockar. De marar allt i sin väg -- bara att snudda vid en mara räcker för att bli markysst och därmed gå förlorad.


I hopp om att bota stumpen beger sig Eli tillsammans med sin faster Glispa ut på ett farofyllt äventyr. De letar upp nekromanter och shamanister, jagas av nordulvar och tvingas gång på gång slåss mot marorna som blir allt fler. Det är en resa som tar dem till de mest avskyvärda platser, men också till de allra vackraste. Och deras uppdrag kommer snart att handla om långt mycket mer än att finna ett botemedel.


Kommentarer:
Blixtbarn är första boken i en vad som kommer bli en serie på två böcker och är skriven för 9-12 år men den kan absolut läsas som vuxen också.

Handlingen tog tag direkt och sedan var det fullt av äventyr, spänning, mytologiska varelser och allt detta gjorde att jag inte kunde sluta läsa när jag hade börjat.
Språket var målade och fullt av detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.
Jag tyckte om huvudkaraktären Eli och hennes relation med Glispa var så fin. Jag gillade att det är starka kvinnliga karaktärer med, och även om boken är ganska mörk så är den ändå hoppfull på något sätt.
Det var även lite scener som var lite läskigare än jag hade väntat mig men det tyckte jag om.

Blixtbarn bjöd på en spännande och fängslande läsning och nu blir det att längta efter nästa bok för jag vill veta mer!

Betyg 8/10


Tusen tack till Bwahlströms för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...