onsdag 18 oktober 2023

Barnvakten - Joyce Carol Oates

Titel: Barnvakten 
Författare:
Joyce Carol Oates
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
542
Utgiven:
Augusti 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Det är 1970-tal i Detroit och i tidningarna kretsar det mesta kring en bestialisk barnseriemördare kallad ”Barnvakten”, som härjar i staden. I centrum av berättelsen finns den förmögna frun och mamman Hannah, som inleder vad hon tror är en spännande affär med en okänd man, men som utvecklar sig tillnågot helt annat.


En ung man, Mikey, är insnärjd i affärer med Barnvakten och hans närmaste, samtidigt vittnar minderåriga som mött seriemördaren om sina öden. Hannah luras och dras in i relationen med den spännande mannen, som bär på mörka hemligheter. Samtidigt kan hon inte sluta oroa sig för att seriemördaren, som jagar offer i staden, ska ta hennes eget barn.


Barnvakten är inspirerad av verkliga händelser. Det är en gripande berättelse om risken med att leva parallella liv, som ifrågasätter hur långt vi är villiga att gå för att skydda dem vi älskar.

Kommentarer:
Jag har velat läsa något av Joyce Carol Oates hur länge som helst och när jag fick hem Barnvakten som en trevlig överraskning blev jag så glad och hoppades att jag skulle tycka om den, men tyvärr blev det en besvikelse denna gång. Jag tror jag hade för höga förväntningar på den eller så var det lässvackan jag var i, det kan också ha påverkat. Boken kändes alldeles för lång och jag fastnade inte alls för karaktäerna. Det var också väldigt jobbigt att läsa om när kvinnor och barn far illa, det kändes som ett tryck över bröstet hela tiden.
Jag kände mig också förvirrad över tidshoppen som var hela tiden och hängde inte riktigt med i dem.

Barnvakten var tyvärr ingen bok för mig, men jag skulle vilja läsa något annat av Oates för jag tror ändå att jag kommer gilla en annan bok av henne!

Betyg 4/10


Tack till HarperCollins Nordic för överraskningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...