fredag 20 oktober 2023

Pestblommor - Mats Strandberg

Titel: Pestblommor 
Författare:
Mats Strandberg
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
197
Utgiven:
September 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Jag ska berätta hur det var den där hösten.


Jag tänker börja med den största hemligheten av alla.


Jag ska erkänna det värsta av allt:


Jag ville bara att hon skulle sluta skrika.


Det är hösten 1710 och pesten brer ut sina svarta vingar över Stockholm. Magdalena och hennes lillasyster Ebba tvingas flytta från huvudstaden när deras mor dör i den fruktade sjukdomen. De ska bo på Svartdamm slott, hos en moster de aldrig träffat.


Slottet är vackert, men rummen står tomma och det finns knappt något tjänstefolk kvar. Det är bara början på mysterierna. Varför verkar moster Katarina hata Magdalena? Vem är den skrämmande prästen, som kommer till slottet varje vecka? Och varför får Magdalena inte träffa Katarinas styvson, eller ens ställa frågor om honom?


Kommentarer:
Det är nog ingen nyhet att Mats Strandberg är en av mina favoritförfattare och när jag såg att han hade skrivit en ny bok blev jag så glad, och Pestblommor gjorde mig inte besviken. Den här gången har pesten tagit över Stockholm och vi får följa syskonen Magdalena och Ebba som får åka till sin moster som är allt annat än trevlig…

Stämningen i den här boken passar utmärkt att läsa en kall höstkväll, det fanns en nästan lite kuslig stämning genom hela boken. Samtidigt var boken berörande och jag kände verkligen för Ebba och framförallt  Magdalena. Jag ville bara att det skulle gå bra för dem och att de skulle få återförenas med sin pappa.
Boken överraskade mig också, och språket var precis som i Strandbergs alla böcker, otroligt fängslande.

Pestblommor bjöd på en stämningsfull lässtund och jag kan varmt rekommendera den!

Betyg 8/10


Tack till Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...