måndag 30 maj 2016

Tiggaren - Sofie Sarenbrant

Titel: Tiggaren 
Författare:
Sofie Stenbrant
Språk:
Svenska
Serie:
Emma Sköld #5 (Fristående)
Antal sidor:
388
Utgiven:
Maj 2016















Beskrivning från Bokus:
Högaktuell spänningsroman om maktövergrepp på samhällets allra mest utsatta.

Minnesstunden är känslosam. En ung kvinna är död, under ofattbara omständigheter. Men i bakgrunden befinner sig en person som intensivt betraktar de sörjande, mån om att själv inte bli sedd.

Samtidigt faller Stockholms tiggare offer för vad som verkar vara en psykopatisk seriemördare. Polisen famlar i mörkret, och den enda personen som kan stoppa morden måste göra allt för att stanna i det fördolda.

En fristående fortsättning på Avdelning 73 och Visning pågår

Kommentarer:
Jag har inte läst någon av  Sarenbrants tidigare böcker och när jag fick en förfrågan av bokförlaget att få  
Tiggaren som ett recensionsexemplar var jag lite tveksam till om jag skulle ta emot den eller inte, men jag bestämde mig ändå för att ta emot den och det är jag glad över att jag gjorde eftersom Tiggaren visade sig vara väldigt bra och det gjorde absolut ingenting att jag hoppade in mitt i serien. 

En anledning till att jag inte läser deckare så ofta är att vissa brukar innehålla väldigt brutala och blodiga mord och det är inget jag gillar att läsa om, men något sådant förekommer inte i Tiggare, utan den var bara en spännande deckare, och det var något som jag uppskattade!

Jag tycker även att  Sarenbrant gjorde ett bra jobb med att få in ett sådant aktuellt och viktigt ämne i samhället, och göra det väldigt intressant och visa en annan sida av tiggeriet än vad vi brukar få se.
Även om berättelsen var påhittad blev jag ganska berörd bland annat av hur tiggaren Soraya blev behandlad, och andra händelser gjorde att jag både blev arg och ledsen…

Tiggaren var fängslade från första till sista sidan och den gick nästan inte att lägga ner för att den var så spännande, och mot slutet satt jag nästan på nålar!

Tiggaren blev en positivt överraskning och jag är väldigt tacksam till Bookmark Förlag för att de skickade en förfrågan till mig angående den, annars hade jag nog inte plockat upp den själv, och om du gillar
 deckare får du absolut inte missa Tiggaren!

Betyg 6/10 

Tusen tack till Bookmark Förlag för recensionsexemplaret! 

4 kommentarer:

  1. Får lust att läsa den, din fina recension övertygar mig!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad snällt :) Då tycker jag definitivt att du ska ge den en chans!

      Radera
  2. Kände precis som dig, var tveksam först till att säga ja men är så glad att jag gjorde det trots att jag inte läst någon innan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gjorde ju verkligen ingenting att man inte har läst det tidigare böckerna i serien :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...