onsdag 20 december 2017

Lex Katarina - Maria Estling Vannestål

Titel: Lex Katarina 
Författare:
Maria Estling Vannestål
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
312
Utgiven:
December 2016 

Finns hos: Bokus/Adlibris 







Beskrivning från Goodreads:
Katarina är inte sextio år med utflyttade barn, en trygg karriär och all tid i världen när hennes mamma drabbas av en demenssjukdom. Katarina är strax under fyrtio, chef, fru och trebarnsmamma. Hon lever i sandwichgenerationen, klämd av krav både uppifrån och nedifrån. Alltid är det någon som behöver henne.


Att dessutom tvingas bevittna sin mammas gradvisa nedmontering är en tung process som väcker svårhanterliga känslor vid sidan av sorgen. I synnerhet när den nära och kärleksfulla relationen mellan mor och dotter inte är så självklar som den borde vara.

Kommentarer:
Lex Katarina är en bok som kändes väldigt aktuell för mig att läsa då den handlar om Katarinas mamma som drabbas av en demenssjukdom och jag jobbar själv inom vården och får  dagligen  möta människor som också är drabbade av demens. Det var väldigt intressant att få läsa ur den andra synvinkeln på det hela så att säga. Jag blev däremot ganska fursterad på hur hemtjänsten agerade i vissa situationer för de jobbade helt olikt från hur vi jobbar på mitt jobb.

Lex Katarina var ibland ganska tung att läsa eftersom ämnet är så pass aktuellt och den visade verkligen hur livet går från att vara lite förvirrat till helt oigenkännligt.
Det är nog många som kan känna igen sig i många delar av huvudkaraktären Katarinas liv.
Katarina som hela tiden ville vara alla till lags och hinna med både jobb, familj och ta hand som sin dementa mamma och när hon inte klarade av allt fick hon så dåligt samvete och kände som att hon inte räckte till.
Även om det är mycket fokus på Katarinas mamma så handlar boken även om Katarinas liv också och hur hon tacklar allting som händer. 

Lex Katarina var både gripande och känslosam och jag är så glad över att jag fick möjligheten att läsa den och jag kan verkligen rekommendera den!

Betyg 7,5/10

Tusen tack till Kompass förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flyg, flyg - Susanna Lundell

Titel: Flyg, flyg Författare: Susanna Lundell Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 128 Utgiven: September 2023 Finns hos: Bokus / Adli...