tisdag 25 september 2018

München - Robert Harris

Titel:München
Författare:
Robert Harris
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
338
Utgiven:
Mars 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibirs




Beskrivning från Adlibris:
September 1938: Hitler är fast besluten att starta krig i Europa. Chamberlain vill desperat bevara freden. Europas framtid beslutas i en stad som kommer att bli berömd för det möte som äger rum där.

Samtidigt som Chamberlains plan flyger över Engelska kanalen och Führerns tåg åker söderut genom Tyskland, reser två unga män med sina egna hemligheter mot München. Hugh Legat är en av Chamberlains privata sekreterare, Paul Hartmann är en tysk diplomat och medlem av anti-Hitler-rörelsen. De nära vännerna har inte setts på sex år. Nu kommer deras vägar att korsas igen. Vem är du villig att förråda? Dina vänner, din familj, ditt land eller ditt samvete?

Kommentarer:
Jag hade hört mycket gott om författaren Robert Harris, men inte läst något av honom innan jag läste 
München men jag kan förstå varför han är omtyckt för München var både välskriven och intressant. 

När det kommer till både första och andra världskriget är jag verkligen ingen expert men jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om båda två, för det är händelser som inte får glömmas bort.

Det märktes att författaren hade gjort sin research för man fick en stor inblick i Munchenöverkommelsen, och jag lärde mig en del också vilket alltid är roligt.
Författaren gav verkligen liv till berättelsen och karaktärerna, det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.
Det var däremot vissa delar som jag upplevde som lite långsamma och jag hade svårt att riktigt komma in i berättelsen, men det såklart beror på att jag var lite distraherad när jag läste. 

München bjöd på en intressant och lärorikt läsning och jag läser gärna mer av Robert Harris i framtiden!

Betyg 6/10

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...