torsdag 28 maj 2020

Förstfödd - Joni Nykänen & Johannes Selåker

Titel: Förstfödd 
Författare:
Joni Nykänen & Johannes Selåker
Språk:
Svenska
Serie:
Bruksfallet #1
Antal sidor:
334
Utgiven:
Mars 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
I norra Finland år 1945 självantänder en soldats kropp i slutskedet av ett farligt uppdrag. Elden förintar en finsk by och föder ett djupt hat i en brännskadad mans hjärta. 

Sju decennier efter tragedin äger flera brutala mord rum i Bruksfallet, en mellansvensk ort präglad av avfolkning och förfall. En utbredd rädsla blottar djupa sprickor i invånarnas relationer. Ett äldre par har förlorat kontakten med sin dotter Aino, som valt att leva utanför samhället. 

En ung frilansjournalist med smak för piller och en ålderstigen polis med liberal syn på lagen är alltid steget efter i jakten på den som dödar. Till slut väljer en grupp mäktiga män att ta lagen i egna händer, när en dömd mördare återvänder till byn. När Aino försvinner tvingas föräldrarna konfrontera det som gömmer sig i mörkret och släktens mörka historia som ingen slipper undan. 

Kommentarer:
Förstfödd är första boken i Bruksfallet av den nyblivna deckarduon Joni Nykänen och Johannes Selåker och jag tyckte handlingen lät så lockande.

Språket var lättsamt och flöt på bra under läsningens gång.
Jag gillade verkligen miljön och den norrländska småbyns känslan, det var så mystiskt och gjorde det hela så spännande. Mordfallet var även riktigt intressant och tillsammans med de korta kapitlen så gjorde det att jag sträckläste boken!

Jag dock hade lite svårt att hålla reda på alla karaktärer och i början blandade jag ihop vissa men det blev bättre ju längre jag läste. Jag hade gärna haft något form av släktträd med i boken så att man kunde hålla reda på vilken relation karaktärerna hade till varandra.

Förstfödd bjöd på en spännande läsning och jag ser fram emot att fortsätta med serien när fortsättningen kommer ut!

Betyg 6/10

Tusen tack till Bokfabriken för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...