måndag 30 november 2020

Diamantkungen - Peter Lindström

Titel: Diamantkungen 
Författare:
Peter Lindström
Språk:
Svenska
Serie:
De tre tigrarna #1
Antal sidor:
107
Utgiven:
Maj 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Bokus:
Sommarvindarna sveper över takåsarna. I vindsrummet på Åsögatan sitter Ester, Harry och Sigge och funderar över det de just fått höra: En gång har det bott en stenrik diamanthandlare i deras kvarter, men när han dog var hans stora förmögenhet helt försvunnen!

Samtidigt pågår mystiska saker i källaren. Skumma personer smyger omkring och ingen verkar vilja kännas vid det krossade fönstret. Är den nystartade deckarklubben sitt första fall på spåren?


Kommentarer:
Diamantkungen är första boken i serien De tre tigrarna och är skriven för barn mellan 9-12 år men den gick utmärkt att läsa som vuxen också.
Det var roligt att läsa en deckare skriven för barn och även om jag älskar fantasy så var det skönt på något sätt att läsa en mellanålders bok utan några övernaturliga inslag.

Handlingen var spännande och fartfylld och mysteriet var intressant. Karaktärerna gillade jag också, de kändes verklighetstrogna och deras vänskap var så fin.
Jag gillade språket som var lättsamt och målande och jag ville hela tiden fortsätta läsa.

Jag ser fram emot att fortsätta med serien när uppföljaren kommer ut för jag läser gärna mer om Ester, Harry och Sigge!

Betyg 8/10


Tusen tack till Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...