fredag 11 november 2022

Skogen där stjärnorna slocknar - Kristin Harmel

Titel: Skogen där stjärnorna slocknar 
Författare:
Kristin Harmel
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
395
Utgiven:
Februari 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Yona är bara två år gammal när hon kidnappas från sina välbärgade föräldrar i Berlin. Hon tvingas växa upp djupt inne i östra Europas skogar och lär sig allt om hur man överlever de hårda vintrarna, bygger skydd som står emot vädrets makter och hur man hittar föda.


När hennes kidnappare senare dör har Yona blivit en vuxen kvinna, och nu är hon alldeles ensam. Samtidigt har andra världskriget brutit ut och Yona stöter på en grupp judar som har flytt ut i skogen för att undkomma nazisterna. Förskräckt över att få veta vad som händer ute i världen bestämmer sig Yona för att lära dem allt hon kan om att klara sig i skogen.


Gruppen kommer varandra allt närmare, men när en av Yonas nya vänner utsätter henne för ett fruktansvärt svek flyr hon och hamnar mitt i en by som ockuperats av tyskarna. Och när hon plötsligt ställs öga mot öga med någon hon aldrig trott sig få se igen skakas hela hennes värld om.

Kommentarer:
Då jag älskade författarens förra bok,  De bortglömda namnes bok hade jag rätt höga förväntningar på Skogen där stjärnorna slocknar och även om den inte riktigt levde upp till förväntningarna så tyckte jag att den var jättebra!

Precis som De bortglömda namnens bok är denna bok baserad på verkliga händelser från andra världskriget. Det gör att boken är otroligt gripande och verkligen berör, och jag tycker att berättelsen var väldigt unik. Språket var otroligt vackert och gjorde att jag inte kunde sluta läsa. Karaktärerna var både intressanta och fascinerande och jag blev helt klart berörd av denna bok och kommer inte glömma den i första taget!

Betyg 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...