fredag 17 november 2023

Fjällsjön - Anna-Karin Olofsson & Björn Olofsson

Titel: Fjällsjön 
Författare:
Anna-Karin Olofsson & Björn Olofsson
Språk:
Svenska
Serie:
Kalla fall Nordkalotten #1
Antal sidor:
319
Utgiven:
Oktober 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Fjällsjön är första delen i serien om Kalla fall Nordkalotten.


En kylig höstkväll samlar kommissarie Britta Lindén sitt nya, tvärnordiska team på Torneträsk strand. Därifrån syns ön dit finländaren Seppo Mannela begav sig för tjugo år sedan för att fiska med sina vänner. Det var även där han senast sågs i livet. Simmade han tillbaka till land för att i hemlighet börja ett nytt liv någonstans? Drunknade han i det kalla vattnet? Eller blev han mördad och kroppen sänkt i den djupa sjön?


Team Kalla fall Nordkalotten har sin bas i Kiruna, i en byggnad som hotas av gruvan. Gruppens uppgift är att ta reda på sanningen där gamla utredningar gått bet. Med hopp om att få ge anhöriga ett avslut kämpar teamet mot både inre stridigheter och ett skoningslöst klimat.

Kommentarer:
Fjällsjön är författarnas deckardebut och jag lockades av den Norrländska miljön och jag blev inte besviken av denna bok. Jag tyckte att det var en mycket bra debut!

Jag gillade karaktäerna som man som läsare fick följa och handlingen var mycket spännande och medryckande. Jag ser fram emot att lära känna vissa av karaktärerna ännu mer i kommande böcker.
Det var också oerhört intressant att boken handlar om en kalla-fall grupp och jag tyckte att författarna lyckades varva karaktärernas privata liv samtidigt som brottsutredningen på ett spännande sätt. Jag försökte även lista ut vem som hade begått brottet men jag hade inte rätt.

Fjällsjön bjöd på en spännande läsning i en fantastiskt Norrlands miljö och jag ser fram emot att få läsa kommande böcker i serien för jag vill gärna läsa mer om dessa karaktärer! Sedan är omslaget helt otroligt det också.

Betyg 7/10


Tack Bazar förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...