lördag 30 januari 2016

Cress - Marissa Meyer

Titel: Cress
Författare:
Marissa Meyer
Språk:
Engelska
Serie:
The Lunar Chronicles #3
Antal sidor:
550
Utgiven:
Februari 2014 
Förlag: Puffin Books














Beskrivning från Goodreads:
In this third book in the Lunar Chronicles, Cinder and Captain Thorne are fugitives on the run, now with Scarlet and Wolf in tow. Together, they’re plotting to overthrow Queen Levana and her army. 

Their best hope lies with Cress, a girl imprisoned on a satellite since childhood who's only ever had her netscreens as company. All that screen time has made Cress an excellent hacker. Unfortunately, she’s just received orders from Levana to track down Cinder and her handsome accomplice. 

When a daring rescue of Cress goes awry, the group is separated. Cress finally has her freedom, but it comes at a high price. Meanwhile, Queen Levana will let nothing prevent her marriage to Emperor Kai. Cress, Scarlet, and Cinder may not have signed up to save the world, but they may be the only hope the world has.

Kommentarer:
Cress är den tredje boken i The Lunar Chronicles och jag har varit väldigt förtjust i både Cinder och Scarlet men jag kan säga att Cress är nog min favorit än så länge! Den var väldigt händelserik och även om den var över 500 sidor lång så gick den väldigt fort att läsa.

I Cress får vi träffa några nya karaktärer bland annat Cress eller Crescent Moon som hon heter, som har suttit inlåst i en satellit och jobbat för drottning Levana under sju års tid. Pågrund av det är hon ganska osäker på hur man agerar i sociala sammanhang vilket inte är särskilt konstigt eftersom hon inte har umgåtts med någon annan förutom Sibyl och Little Cress vilket inte är så mycket att hurra för.

Vi får självklart även fortsätta att följa de andra karaktären på deras äventyr. 
Cinder, som ibland hade det tufft att ta vissa beslut, och jag fick en känsla av att hon i vissa sammanhang tog beslut utan att tänka igenom dem innan, men samtidigt hade hon mycket att tänka på hela tiden så det kanske inte var så konstigt egentligen.

Captain Thorne fortsätter att underhålla med sitt charmiga och kaxiga sätt, han och Iko fortsätter att vara några av mina favoritkaraktärer då de är så underhållande. Jag gillade också verkligen Cress och Captian Thorne tillsammans också, de passar så bra ihop!

Eftersom Cress är den tredje boken i serien vill jag inte avslöja för mycket så det blev en ganska kort recension, men jag ser mycket fram emot att läsa den sista delen Winter för slutet på Cress var väldigt spännande så jag vill verkligen veta hur allt går!

Citat:
“Captain,” she murmured.
“I think I’m in love with you.”
An eyebrow shot up. She counted six beats of his heart before, suddenly, he laughed.
Don’t tell me it took you two whole days to realize that. I must be losing my touch.” 

Betyg 9,5/10 


Andra böcker i serien:

1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter 

6 kommentarer:

  1. ÅÅH den var SÅ HIMLA BRA! Har Winter på kindlen men vet inte om jag vill läsa den för sen är det slut;( Eller klart jag ska läsa den men så ledsen då favoritserier tar slut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ELLER HUR? :) Jag har också Winter hemma, men precis som du vill jag såklart läsa den men vill ändå inte att serien ska ta slut... Tur att Marissa Meyer kommer ut med en ny bok i höst! :)

      Radera
  2. Ja Heartless kan ju inte komma fort nog och älskar att det med är en retelling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa precis, kul att ha något att se fram emot :D

      Radera
  3. Åh, vill så gärna läsa denna men storleken tar emot lite just nu. Funderar på att köpa den till min Kindle så man inte ser hur tjock den är, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är ju smart att göra så ;) Jag tyckte den var den bästa i serien än så länge så tycker verkligen du borde läsa den :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...