lördag 16 januari 2016

Enklav - Ann Aguirre

Titel: Enklav 
Författare:
Ann Aguirre
Språk:
Svenska
Original titel:
Enclave
Serie:
Razorland #1
Antal sidor:
246
Utgiven:
April 2015
Förlag:
Modernista













Beskrivning från Goodreads:
New York har decimerats av krig och pest, och större delen av invånarna har tvingats migrera till underjordiska enklaver, där den förväntade livslängden knappt överstiger tjugo år. När Deuce fyller 15 intar hon rollen som Jägarinna, och hon paras ihop med Fade, en tonårig Jägare som bodde uppe på ytan när han var liten.

När de upptäcker att den angränsande enklaven håller på att utplånas av tunnelmonster - Freaks - som tycks bli allt mer organiserade, så vägrar de äldre att ta hänsyn till deras varningar. Och när Deuce och Fade försätts i exil från enklaven, måste flickan som fötts i mörkret överleva i dagsljuset - vägledd av Fades avlägsna minnen - i ruinerna av en stad vars befolkning förtvinat till några få farliga gäng.

Kommentarer:
När jag började läsa Enklav hade jag ganska svårt att komma in i den och jag hade även lite svårt för namnen på karaktärerna men det var bara min personliga åsikt. Dock ändrades det till det positiva och det slutade med att jag tyckte väldigt mycket om Enklav istället.

Huvudpersonen Spadertvå bor i en enklav under jorden där det har många hårda regler och tycken. Det anser att de starka överlever och gör man det minsta lilla misstag så blir man förvissad till tunnlarna där det är fullt med monsterliknande varelser som kallas missfoster. Det är en hård värld för alla i enklaven.
Spadertvå gillade jag väldigt mycket eftersom hon var så målmedveten  och tuff men hon hade en mjuk sida också, även om hon inte riktigt ville erkänna det för sig själv.
Däremot hade jag lite svårt för Tålig, mycket för att man inte fick veta särskilt mycket om honom men det kan hända att det ändras om man får reda på mer om honom i det andra böckerna i serien.

Beskrivningarna när det gällde enklaven och tunnlarna var väldigt målande och det förmedlade verkligen känslan av hur det skulle vara att bo under jorden i mörkret.

Enklav blev en liten positiv överraskning som sagt och jag ser fram emot att läsa del två i Razorland serien, Utpost.

Citat:
Det finns olika sorters styrka. Jag förstod det nu. Styrkan satt inte alltid i en kniv eller en vilja att slåss. Ibland kom den från en tyst och djup källa och bestod av att härda ut. Ibland kom den från medkänsla och viljan att förlåta.

Betyg 7,5/10 

Andra böcker i serien:
1. Enklav 
2. Utpost 
3. Horde (eng) 

4 kommentarer:

  1. Jag älskade Enklav och trots vissa problem med namn ( översättningar ) funkade det. Fick mer problem med just det här i bok två dock. Trist på en i övrigt helt serie men jag har ändå höga förhoppningar om trean. Bortsett från översättningen dock som någon borde ha sagt nej till från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den! Trist att det blir sämre när det gäller översättningen i den andra boken... Men hoppas ändå att jag kommer gilla den för jag vill verkligen veta hur det går :)

      Radera
    2. vet du vilken sida citatet är från? snälla det är akut. please

      Radera
    3. Det är från sida 234 :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...