onsdag 8 maj 2019

Mantor - Karolina Bjällerstedts Mickos

Titel: Mantor 
Författare:
Karolina Bjällerstedts Mickos
Språk:
Svenska
Serie:
Till Esperani #1
Antal sidor:
332
Utgiven:
November 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Vem är Esperani som alla på teatern Fågelgården pratar om? Och vilka är fritänkarna, vars torn bränns ned varje år på Vårfestens afton?


Mantor är en ung adelsman som flyr från ett krig som hans land utkämpat i generationer. Han byter identitet och blir flöjtist på en teater i det fjärran Pyros, ett kulturellt och religiöst centrum där teaterkonst och gudsdyrkan är intimt sammanflätade. Mantor har kommit undan kriget, men i Pyros lurar andra faror. Templet och Högsta prästinnan håller staden i ett järngrepp. På teatern kokar det av intriger och snart är Mantor indragen i jakten på en mördare. Men vem kan han egentligen lita på?

Kommentarer:
Mantor är första boken i fantasy trilogi och böckerna är blivit nyutgivna med väldigt fina omslag.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men jag blev positivt överraskad!

Det här är inte klassisk fantasy med drakar,magiska föremål, och långa vandringar utan i Mantor är det lite annorlunda fantasy. Det var lite medeltidskänsla över världen med örtmediciner och adelsmän. Jag gillade det, och det blev en mysig stämning på något sätt.
Mantor är en bra bok att läsa om du inte är van fantasy läsare men nyfiken på genren helt enkelt!

Jag som älskar musik och har spelat tvärflöjt under flera år, blir så glad när karaktärer i böcker spelar instrument eller håller på med musik på något sätt och det gör flera av karaktärerna i Mantor, eftersom mycket utspelar sig på teatern Fågelgården.
Handlingen var inte actionfylld med flera fighter och sådant men det hände saker och jag blev vid flera tillfällen förvånad över vissa saker som hände. Själva mysteriet var rätt så spännande, även om jag hade mina aningar.

När det gäller karaktärerna var inte huvudkaraktären Mantor min favorit, inte alls faktiskt. Jag hade svårt för honom då han var så självgod och ganska så feg. Jag tyckte att han blev lite bättre mot slutet och jag hoppas han ändras till det bättre i de andra böckerna.
Som tur är så fanns det flera andra karaktärer och jag föredrog att läsa om dem.

Mantor bjöd på en annorlunda fantasy berättelse och det blev en positivt överraskning. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen!

Betyg 7,5/10

Tusen tack till Fafner förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...