tisdag 14 januari 2020

Den femte årstiden - N.K Jemisin

Titel: Den femte årstiden 
Författare:
N.K Jemisin
Språk:
Svenska
Serie:
Den söndrade jorden #1
Antal sidor:
473
Utgiven:
November 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Den söndrade jordens enda kontinent kallas Stillheten. Men jorden är allt annat än stilla: skalv och jordbävningar kommer och går ständigt. Ibland går jorden in i en Femte Årstid, som kan sträcka sig över flera år. Då antar dessa vulkaniska, seismiska, atmosfäriska, geomagnetiska omvälvningar apokalyptiska proportioner. Under historien har civilisationen på Stillheten kommit att organiseras i ett kast- och rassystem. Utanför det står orogenerna, utstötta ur och förslavade av samhället, men samtidigt nödvändiga för att skydda mänskligheten, eftersom endast de kan påverka och motverka de seismiska krafter som hotar dess överlevnad. Nu råder Femte Årstiden återigen - kommer världen att gå under eller kan någon rädda den?

Kommentarer:
Den femte årstiden har fått så mycket positiva recensioner men även några negativa. Jag har fått uppfattningen att man antigen älskar den här boken eller så gillar man den inte alls. Jag hör till den första gruppen, jag tyckte att Den femte årstiden var så bra!

Jag var inte alls beredd på att fastna så fort för språket och skrivsättet, det var så annorlunda från andra böcker och det träffade mig direkt. Efter ungefär 20 sidor så var jag helt fast och ville inte sluta läsa.

Jag tyckte mycket om karaktärerna, speciellt Essun och Damaya som båda två var så intressanta karaktärer. Handlingen var spännande och hade hela tiden ett driv framåt, även om vissa delar var lite långsammare än andra. Magiystemet var också oerhört intressant och jag ser fram emot att lära mig mera om det i fortsättningen av serien.

Den femte årstiden var så fängslande redan från första sidan och jag ser verkligen fram emot att fortsätta med serien!

Betyg 8,5/10

Tusen tack till Norstedts förlag för recensionsexemplaret! 

4 kommentarer:

  1. Jag gillade denna serie mycket, men kan också förstå varför en del inte gillar den. Den är lite speciell, men jag tycker den är läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan också förstå varför man inte gillar den. Kul att du gillade hela serien! Jag ser fram emot att försätta med den :)

      Radera
  2. Måste vara första gången som jag INTE ALLS håller med dig! :O

    SvaraRadera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...