söndag 6 oktober 2024

Det gula ljuset - Augustin Erba

Titel: Det gula ljuset 
Författare:
Augustin Erba
Språk:
Svenska
Serie:
Den förlorade staden#1
Antal sidor:
234
Utgiven:
Mars 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
För trettonåriga Wilma är livet en enda mardröm. Nyss bodde hon på Södermalm i Stockholm, var populärast i klassen och bäst på handvolter. Nu har hennes hopplösa föräldrar bestämt sig för att flytta till Göteborg. Och som om inte det vore illa nog blir hon avskydd av sina nya klasskompisar.


Sen är det förstås det bortglömda växthuset i familjens trädgård, där ödlan bor. Men varför säger alla andra att det är en katt? Och varför växer ödlan så förskräckligt snabbt?

Kommentarer:
Det gula ljuset är första delen i Augustin Erbas spänningsserie för unga och jag tyckte mycket om den här första delen. Handlingen var spännande och jag ville hela tiden försätta att läsa, hela grejen med det bortglömda växthuset var ju så mystisk och fascinerade. Författaren lyckas med att skriva om intressanta ämnen som tidsskillnader och naturvetenskap på ett fint beskrivande sätt. 

Handlingen var som sagt väldigt fängslande och språket gjorde att läsningen flöt på mycket bra. 

Karaktärerna kändes äkta och jag tror att många kan känna igen sig i Vilma och hennes tankar och funderingar när det gäller att flytta långt bort från sin hemstad. Vissa av elverna var inte så snälla mot Vilma och ibland var det tungt att läsa om det då det tyvärr är en verklighet för vissa barn och ungdomar. 


En liten detalj, jag är faktiskt inte så förtjust i att läsa om ödlor men jag måste nämna att ödlan Vilma träffade verkade väldigt fin. 


Det gula ljuset bjöd på en spännande lässtund och jag är väldigt glad att jag har del två och tre här hemma, de ska läsas snart.

Betyg 7/10


Tack Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Innan kaffet kallnat - Toshikazu Kawaguchi

Titel: Innan kaffet kallnat  Författare: Toshikazu Kawaguchi Språk: Svenska Serie: Innan kaffet kallnat#1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj...