tisdag 22 december 2015

Ensam på Mars - Andy Weir

Titel: Ensam på Mars 
Författare:
Andy Weir
Språk:
Svenska
Original titel:
The Martian
Antal sidor:
447
Utgiven:
September 2015
Förlag:
Bookmark Förlag













Beskrivning från Bokus:
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever; i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

Kommentarer:
Jag har tidigare inte läst särskilt många science-fiction böcker så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag började läsa Ensam på Mars, men jag kan säga att jag blev mycket positivt överraskad av den!

Vi får följa huvudpersonen Mark Watney genom hans logganteckningar vilket gör att man får veta både hur han känner och tycker i olika sammanhang, och det gör att man kommer honom väldigt nära.
Jag tycker att Mark var väldigt påhittig och för att vara ensam på en planet och inte veta om man någonsin kommer kunna återvända hem, var han otroligt positiv och full av energi.
Det som överraskade mig var att boken var mycket mer underhållande och den innehåller mycket mer humor än vad jag trodde att den skulle göra. De var vid flera tillfällen som Mark fick mig att skratta högt pågrund av sina kommentarer!
I början av boken finns det även en karta över där Mark befinner sig och det är flera platser som är markerade, och det var vid flera tillfällen som jag faktiskt tog fram kartan och använde den, det är inte ofta som jag har gjort det förut men jag tyckte att den var väldigt användbar.

Ensam på Mars började bra och den blev bara bättre och bättre ju längre man läste och de sista 50 sidorna var så spännande och fulla av händelser att jag satt på helspänn!
Vill du läsa en spännande och underhållande bok som innehåller mycket fakta och som dessutom utspelar sig på Mars så rekommenderar jag starkt att du ska läsa läsa Ensam på Mars, den är helt klart en av de bästa böckerna som jag har läst i år!

Betyg 9,5/10

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

6 kommentarer:

  1. Jag älskade den! :) Gillade även filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag hoppas kunna se filmen snart, blev ännu mer sugen på att sen den nu efter jag läst boken :)

      Radera
  2. Årets bästa bok för mig :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillade den, det gör mig ännu mer intresserad av att läsa den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag hoppas du gillar den om du läser den :) Den var verkligen bra! :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...