söndag 13 december 2015

Lola och pojken i huset bredvid - Stephanie Perkins

Titel: Lola och pojken i huset bredvid 
Författare:
Stephanie Perkins
Språk:
Svenska
Original titel:
Lola and the boy next door
Antal sidor:
286
Utgiven:
September 2015
Förlag:
Modernista
















Beskrivning från Bokus:
Lola Nolan älskar att klä sig i roliga, glittriga outfits och peruker i alla möjliga färger och hon drömmer om att en dag jobba som kostymtecknare i Hollywood. Det passar henne perfekt att bo i San Francisco, där ingen höjer på ögonbrynen åt hennes klädstil eller åt att hon har två pappor men ingen mamma. Allt känns faktiskt helt okej, särskilt nu när hon har träffat sin drömkille sexige rockmusikern Max.
Men just när allt är så bra händer det som inte får hända: Lola ser en flyttbil stå parkerad utanför grannhuset. Till sin fasa inser hon att Cricket Bell är tillbaka. Lola har gjort allt för att förtränga sina känslor för honom under tiden han och hans familj bott på annat håll. Och för att glömma hans hemska tvillingsyster Calliope.

Nu verkar det inte bättre än att Lola, en gång för alla, måste göra upp med sina känslor för pojken i huset bredvid

Kommentarer:
Efter att ha läst Anna och den franska kyssen så ville jag definitivt läsa mer av Stephanie Perkins och jag gillade Lola och pojken i huset bredvid väldigt mycket, dock inte riktigt lika mycket som Anna och den franska kyssen men jag tycker fortfarande att den var väldigt mysig, lättsam och väldigt härlig att läsa!
Jag tycker att Perkins är väldigt duktig på att beskriva sina karaktärer på ett målande och behagligt sätt, och hennes språk och skrivsätt gör att man fastnar direkt och bara vill fortsätta att läsa!

Huvudpersonen Lola, hade jag hade lite svårt för ibland, speciellt i början innan man fick lära känna henne. Jag tyckte först att hon var lite för impulsiv och omogen i vissa sammanhang men hon utvecklades och växte i sin personlighet och det slutade med att jag gillade henne mer än vad jag gjorde i början av boken.
Min favoritkaraktär var utan tvekan Cricket, en vanlig tonårskille som inte stack ut så mycket men som var så fin och omtänksam i sitt sätt som gjorde att jag tyckte om honom på en gång. 

I Lola och pojken i huset bredvid får vi även träffa Anna och Etiénne från Anna och den franska kyssen igen då de är med på ett litet hörn, och det var väldigt roligt att få läsa lite om dem igen!
Precis som i Anna och den franska kyssen är det kärleken som har en stor plats, men inte bara den romantiska kärleken utan det handlar mycket om kärleken till sina vänner och till familjen, och jag gillar att det är små problem och konflikter som lyckas lösas på ett väldigt fint sätt. 


Citat:
”Det är något speciellt med blåa ögon.
Den sortens blåa ögon som för en att rycka till varenda gång man ser in i dem.
Inte blågröna, bara helt blå.
Cricket har sådana ögon”


Betyg 8/10

Tusen tack till Modernista för recensionsexemplaret! 

4 kommentarer:

  1. Åh älskar denna boken, tycker den är så fin. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig, den var väldigt fin :)

      Radera
  2. Åh, den ligger i min läshög. Vill läsa nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den när du får chans att läsa den! :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...