söndag 10 juni 2018

Porten - Astrid Ahlberg

Titel: Porten 
Författare:
Astrid Ahlberg
Språk:
Svenska
Serie:
Ön #1
Antal sidor:
655
Utgiven:
November 2013
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo.


Upptäckten av Porten - en öppning till en annan värld - medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.

Kommentarer:
Porten är första boken i en fantasy trilogi och jag fastande fort för språket som var så målande och alla detaljer och beskrivningar av både personerna och framfört allt skogsmiljön gjorde att jag bara ville fortsätta läsa.

Första delen var en aning långsam, men det gjorde ingeting eftersom det var mycket fokus på djur, vardagsproblem och man fick lära känna huvudkaraktären Miranda mer och mer.
Miranda kändes mycket trovärdig och hon var en riktig djurvän vilket jag tyckte om, och dessutom älskade hon att läsa!
När det gäller de andra karaktärerna så var Nore en intressant karaktär att läsa om, men jag trodde inte alls att jag skulle tycka om Milo men efter att man fick läsa ur hans perspektiv tyckte jag att han växte och utvecklades och han blev favoritkaraktär. 
Det var intressant att få läsa om Ön också, och få läsa om alla deras regler och kultur, även om jag tyckte att vissa av deras regler var väldigt konstiga. Hur kan man inte tillåta böcker? Så hemskt.

Porten  bjöd på en mysig och fängslande läsning, det var en härlig blandning mellan vardag och mystik och jag ser fram emot att fortsätta med serien!

Betyg 7/10

Tusen tack till Seraf förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...