fredag 12 juni 2020

Mokadji: den gyllene stenens kraft - Mattias Olsson

Titel: Mokadji: den gyllene stenens kraft 
Författare:
Mattias Olsson
Språk:
Svenska
Serie:
Mokadji #1
Antal sidor:
347
Utgiven:
December 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris


Beskrivning från Bokus:
Sirius och Erik är på väg till Egypten på en efterlängtad resa. Plötsligt störtar flyget mitt ute i öknen och de verkar vara de enda som överlevt. De hittas medvetslösa i vrakmassorna av en mystisk man med oförklarliga krafter. Han för dem med sig till en underlig plats där de vaknar upp fyllda med frågor. De får veta att de hamnat i ökenriket i landet Mokadji, det enda riket som ännu inte drabbats av den onda härskarens mörker. Men vem är mannen med de mystiska krafterna? Hur länge kommer de klara sig undan härskarens mörker? Kommer de någonsin komma hem igen? Och vad döljer sig egentligen bortom ökenrikets gränser?

Kommentarer:
Mokadji: den gyllene stenens kraft  är första boken i vad som kommer bli en serie (om jag inte misstar mig) och är en svensk fantasybok och jag tycker att det är alltid roligt att hitta nya svenska fantasyförfattare, och dessutom är ju omslaget så fint!
Vi får träffa karaktärerna Sirius och Erik och jag tyckte om att läsa om dem, speciellt Sirius.
Språket var så fint och det gäller även miljöbeskrivningarna som var så målande och bra beskrivna, vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. Ett stort plus var kartan som fanns, den använde jag mig utav flera gånger.
Dessutom finns det så otroligt fina svartvita illustrationer med, och de gjorde läsupplevelsen ännu bättre!

Handlingen var både intressant och emellanåt väldigt spännande och jag ville hela tiden fortsätta läsa.
Slutet gjorde mig också oerhört nyfiken på nästa bok så jag håller tummarna för att den är på gång!

Mokadji: den gyllene stenens kraft bjöd på ett härligt fantasiäventyr och nu längtar jag bara efter nästa bok!

Betyg 8/10

Tusen tack till författaren & Visto förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...