torsdag 16 juli 2020

Där kräftorna sjunger - Delia Owens

Titel: Där kräftorna sjunger  
Författare: Delia Owens
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
369
Utgiven:
April 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne "Träskflickan" och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv.



Kommentarer:
Där kräftorna sjunger har fått så mycket beröm och alla verkar älska den och det gjorde att jag var lite nervös när jag plockade upp den, och även om jag inte fastnade för den på samma sätt som många andra så kan jag förstå varför alla älskar den.

Språket fastnade jag för på en gång då det var så målande, fängslande och vackert. Miljöbeskrivningarna var också helt otroliga och gjorde det lätt att föreställa sig vart huvudkaraktären Kya befann sig.
Huvudkaraktären Kya tyckte jag mycket om, hon fick vara med om mycket men hon lät ingenting knäcka henne. Jag beundrade hennes självständighet och att hon var så stark och hon kändes också så trovärdig och äkta.

Handlingen var ibland rätt så långsam och det var det som jag hade lite svårt för. Det var vissa stunder som jag kände mig lite uttråkad och det är aldrig roligt, även om språket var så vackert och jag tyckte så mycket om Kya. Själva mordutredningen var spännande men jag hade gärna haft lite mer spänning. Dikterna som var med älskade jag verkligen, jag hade kunnat läsa en hel bok om dem.

Där kräftorna sjunger bjöd på en härlig läsupplevelse och jag blir inte förvånad om den vinner årets bok!

Betyg 7,5/10

Tusen tack till Bokförlaget Forum för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...