söndag 12 juli 2020

Skuggan - Helen Ekeroth

Titel: Skuggan 
Författare:
Helen Ekeroth
Språk:
Svenska
Serie:
Drakberidaren #1
Antal sidor:
362
Utgiven:
Mars 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Tolvåriga Nuwa börjar på kejsarens drakberidarskola för att lära sig att tämja drakar med hjälp av magi och silverklockor. Där går flickor som vill bli krigare i kejsarens styrka och konkurrensen är hård.
Men Nuwa är också på skolan för att ta reda på varför hennes nu döda mamma plötsligt och utan förklaring slutade som drakberidare. Det visar sig vara svårare än Nuwa anat, både att rida en drake och att få reda på sanningen om sin mamma. Samtidigt dras hon in i en hemlig motståndsrörelse på skolan, något som förändrar allt. Det finns hemligheter som är långt större än hennes egna och frågan är vem som kan lita på vem.

Kommentarer:
Skuggan är första boken i serien Drakberidaren  och den är skriven för 9-12 år men såklart går den lika bra att läsa som vuxen.
Jag fastnade för miljön på en gång då det är fiktiv asiatisk värld och det älskade jag att läsa om och tillsammans med handlingen som jag älskade så blev det hur bra som helst!

Handlingen var så spännande och fartfylld och det var fullt av drakar, magi och hemligheter och det kan inte bli annat än toppen. Omslaget är dessutom hur fint som helst!
Jag gillade karaktärerna, speciellt huvudkaraktären Nuwa som var så modig och stark.
Slutet bjöd också på en riktig cliffhanger så jag är glad att jag har nästa bok att läsa på en gång!

Skuggan bjöd på en spännande och fartfylld läsning och jag ser fram emot att fortsätta med serien!

Betyg 8/10

Tusen tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...