onsdag 15 december 2021

Den sista önskningen - Andrzej Sapkowski

Titel: Den sista önskningen 
Författare:
Andrzej Sapkowski
Språk:
Svenska
Serie:
The Witcher #0,5
Antal sidor:
320
Utgiven:
Juni 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Häxkarlen och monsterjägaren Geralt, upprätthåller ordningen mot de monster som plågar mänskligheten. Den sista önskningen är den första fristående novellsamling från den bästsäljande serien The Witcher, som inspirerade den Netflixserien och flertalet TV-spel.


Geralt av Rivia är en häxkarl, en man vars magiska krafter och livslånga träning har gjort honom till en slagskämpe och en skoningslös lönnmördare. Men han är ingen vanlig mördare: han jagar de brutala fiender som plundrar landet och attackerar oskyldiga.

Kommentarer:
Den sista önskningen består av 7 noveller där man får följa huvudkaraktären Geralt i både nutid och dåtid.
Jag har velat läsa den här boken länge då jag har spelat ett av spelen och sett en del av tv-serien och gillade både mycket, men av någon anledning har den fått vänta, men nu är den äntligen läst och jag gillade den! Jag tyckte mer om vissa noveller än andra men allihopa fångade mitt intresse och boken var otroligt snabbläst. Världen var mäktig och mycket intressant.

Det var också så intressant att få följa Geralt och lära känna honom och jag ser fram emot att läsa mera om honom. Det var även intressant att få läsa om alla olika monster som han stötte på. En annan karaktär som var väldigt intressant var Yennefer, och jag ser fram emot att läsa mera om henne.
Språket var målande och fullt av detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Den sista önskningen bjöd på en underhållande och fängslande läsning!

Betyg 7/10


Tusen tack till Albert Bonnier förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...