torsdag 23 december 2021

Rovmärkt - Lovisa Wistrand

Titel: Rovmärkt 
Författare:
Lovisa Wistrand
Språk:
Svenska
Serie:
Antal sidor:
404
Utgiven:
September 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Etara lever i en instängd värld. Utanför murarna härjar smittan och de förbjudna djur som bär på den. Men när Etaras pappa blir sjuk tvingas hon ta sig ut i jakt på medicin, en jakt som slutar i katastrof. Hon blir biten av en vildkatt som kan vara smittad. Och hennes kropp förändras.


Medveten om den dödsdom som väntar lämnar Etara sitt hem för att söka sig till Afrikas savann, där hon får veta vad hon blivit: en var, en människa som kan omvandla sig till djur.


Geparden Tsaro tar henne under sina motvilliga vingar och lovar att träna henne. Men varjägare patrullerar savannen och så fort Etara sätter sin fot på Afrikas torra mark blir inget sig likt igen

Kommentarer:
Jag har läst flera av Wistrands böcker och många har jag älskat och Rovmärkt blev inget undantag utan wow vad jag älskade den här boken!
Det tog bara några sidor och så var jag fast och sedan kunde jag inte släppa boken ifrån mig. Språket är magiskt och förtrollande och världen som Wistrand har byggt upp är otroligt intressant och jag ville bara få veta mer och mer.

Rovmärkt är en dystopisk fantasy romance men jag tycker inte att det är så stort fokus på just kärleken, utan det är lagom dos så att säga. Det är en pirrig kärlek som får växa fram och det gillade jag. Jag hade gärna läst mer om Etara och Tsaro. Deras kemi var toppen.
Jag gillade verkligen huvudkaraktären Etara. Hennes karaktärsutveckling var helt otrolig och jag ville bara få lära känna henne mer.

Miljöbeskrivningarna var riktigt detaljerade och jag njöt av att läsa om savannen och alla djur, jag ville bara vara där. Jag trodde att jag skulle ha lite svårt för att läsa om karaktäerna när de befann sig i djurhamn men det var nästan mina favoritdelar. Det var så bra skrivet!

När boken tog slut såg jag att författaren hade skrivit att hennes bok Equidae utspelar sig i samma värld så jag dök ner i den direkt för jag behövde verkligen mer!

Rovmärkt bjöd på en fängslade läsning med underbara karaktärer och jag kan varmt rekommendera den!

Betyg 9,5/10


Tusen tack till Seraf förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...