torsdag 4 juli 2024

Från Monterosa till Röda bergen - Alexandra Appelqvist

Titel: Från Monterosa till Röda bergen 
Författare:
Alexandra Appelqvist
Språk:
Svenska
Serie:
Röda bergen#1
Antal sidor:
271
Utgiven:
Augusti 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Stella lämnar Monterosa för att flytta med sin pappa till Röda bergen i Stockholm. Hon fantiserar om ett pulserande stadsliv långt ifrån den italienska alpbyn där alla känner alla och vardagen blivit trång som en krympande tröja. I lägenheten vägg i vägg med sin pappas börjar hon om på nytt.


Peter har efter många års familjeliv i Monterosa skilt sig och återvänt till sin ungkarlslya i Röda bergen för att förverkliga drömmen om en egen kvarterskrog. Han längtar efter ett anonymt liv i Stockholm och vill möta kärleken igen. Med lyckan över att hans dotter flyttat med honom kommer oron. Hur ska han kunna leva ett spirande singelliv och samtidigt se till att Stella trivs i sitt nya hemland?


När Stella och Peter en morgon stöter på varandra i trapphuset med varsitt sällskap från natten inser de att de inte längre känner varandra så väl som de trott. De bestämmer sig för att äta lunch tillsammans varje söndag året ut och vid varje tillfälle avslöja något om sig själva som den andra inte vet. Men ska de våga berätta de riktiga anledningarna till varför de var tvungna att lämna Monterosa?

Kommentarer:
Från Monterosa till Röda bergen är en bok jag velat läsa ett bra tag och nu är den äntligen läst och den bjöd på en fin läsupplevelse. 

I den här boken får man läsa mycket om relationer, och framförallt en pappa-dotter relation, och det gillade jag.
Jag gillade upplägget med att man får läsa varannat kapitel från Stella (dottern) och varannat från Peter (pappan). Det var intressant att få läsa ur bådas perspektiv. Karaktärerna var bra beskrivna och även om ingen av dem riktigt grep tag i mig så tyckte jag om att läsa om dem. Det var även väldigt fina miljöbeskrivningar och författaren har ett fint språk som gjorde att läsningen flöt på bra. Dessutom är omslaget helt fantastiskt fint. Jag är så glad att det finns en uppföljare ute nu för jag läser gärna mer av författaren! 


Från Monterosa till Röda bergen är en bok jag absolut tyckte om och som jag kan rekommendera att ni plockar upp!


Betyg 6,5/10


Tack LB förlag för recensionsexemplaret! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Anki åker till Las Palmas - Anna-Lena Brundin & Jan Sigurd

Titel: Anki åker till Las Palmas Författare: Anna-Lena Brundin & Jan Sigurd Språk: Svenska Serie: Anki#1 Antal sidor: 189 Utgiven: ...