tisdag 30 juli 2024

We Spread - Iain Reid

Titel: We Spread 
Författare:
Iain Reid
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
304
Utgiven:
September 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
A new work of philosophical suspense.


Penny, an artist, has lived in the same apartment for decades, surrounded by the artifacts and keepsakes of her long life. She is resigned to the mundane rituals of old age, until things start to slip. Before her longtime partner passed away years earlier, provisions were made, unbeknownst to her, for a room in a unique long-term care residence, where Penny finds herself after one too many “incidents.”


Initially, surrounded by peers, conversing, eating, sleeping, looking out at the beautiful woods that surround the house, all is well. She even begins to paint again. But as the days start to blur together, Penny—with a growing sense of unrest and distrust—starts to lose her grip on the passage of time and on her place in the world. Is she succumbing to the subtly destructive effects of aging, or is she an unknowing participant in something more unsettling?

Kommentarer:
We Spread är en bok jag hört mycket positivt om och när jag fick den i present blev jag så glad. Den här boken var så bra, jag flög igenom den och handlingen var så spännande och obehaglig. 

Vi får följa karaktären Penny som flyttar in på ett äldreboende efter en tid.  Till en början verkar allt frid och fröjd, tills Penny upplever händelser, börjar hon bli dement eller är det något konstigt med boendet..? 


Mer om handlingen vill jag inte säga. Författarens lyckas även ta upp ämnen som att åldras och inte kunna lita på sitt eget omdöme samt ensamhet. Dessa är saker jag tror många människor tycker är lite läskigt att tänka på. Stämningen i boken var så mystisk. 
Jag älskade författarens språk, det var otroligt fängslande och We Spread har blivit en ny favorit, oj så bra den var! Nu vill jag läsa annat som författaren har skrivit.

We Spread är en bok som gör att läsaren ifrågasätter allt som händer, och det var så spännande och även ganska känslosamt.

Betyg 8,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Del av din värld - Abby Jimenez

Titel: Del av din värld  Författare: Abby Jimenez Språk: Svenska Serie: Del av din värld#1 Antal sidor: 440 Utgiven: Maj 2024 Finns ho...