söndag 12 februari 2017

Six of Crows - Leigh Bardugo

Titel: Six of Crows 
Författare:
Leigh Bardugo
Språk:
Engelska
Serie:
Six of Crows #1
Antal sidor:
462
Utgiven:
September 2015








Beskrivning från Goodreads:
Ketterdam: a bustling hub of international trade where anything can be had for the right price—and no one knows that better than criminal prodigy Kaz Brekker. Kaz is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond his wildest dreams. But he can't pull it off alone...

A convict with a thirst for revenge
A sharpshooter who can't walk away from a wager
A runaway with a privileged past
A spy known as the Wraith
A Heartrender using her magic to survive the slums
A thief with a gift for unlikely escapes 

Kaz's crew are the only ones who might stand between the world and destruction—if they don't kill each other first.

Kommentarer:
Grisha trilogin tillhör en av mina favoritserier och jag hade väldigt höga förväntningar på Six of Crows. Jag började faktiskt läsa Six of Crows två eller tre gånger men av någon anledning fortsatte jag inte men till slut bestämde jag mig för att faktiskt läsa klart den och jag är så glad att jag äntligen läste ut den!
Det var så härligt att få vara tillbaka i grisha världen och Leigh Bardugos skrivsätt och språk var härligt att få läsa på engelska då jag tyckte att det gjorde sig ännu bättre än på svenska. 

Jag tyckte att handlingen var ganska långsam i början och jag hade lite problem med att komma in i den, men det som gjorde upp för det var helt klart karaktärerna, Kaz, Inej, Nina, Matthias, Jesper och Wylan. Wow vilket gäng! Jag älskade att läsa deras härliga konversationer de hade med varandra och vi fick så mycket bakgrundshistoria till alla vilket gjorde att man fick lära känna dem så bra.
Min favoriter av dem är nog Inej och Kaz, men jag älskade Jespers humor.

Six of Crows var en väldigt bra bok och hade det inte varför att jag tyckte att handlingen var lite långsam och att det tog sådan tid för mig att faktiskt läsa ut den så hade betyget varit ännu högre, men den är fortfarande en favorit och jag ser så mycket fram emot att läsa Crooked Kingdom!

Citat:
“He needed to tell her...what? That she was lovely and brave and better than anything he deserved. That he was twisted, crooked, wrong, but not so broken that he couldn't pull himself together into some semblance of a man for her. That without meaning to, he'd begun to lean on her, to look for her, to need her near. He needed to thank her for his new hat.”

Betyg 8,5 /10 

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att du tyckte att den var långsam, men kul att den ändå blev bra. :) Jag ser fram emot att höra vad du tycker om Crooked Kingdom sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att Crooked Kingdom kommer vara ännu bättre! :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...