lördag 30 november 2019

Allt för Frankie - Maeve Binchy

Titel: Allt för Frankie 
Författare:
Maeve Binchy
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
415
Utgiven:
Mars 2012
Finns hos:
Bokus/Adlibris/ Omnible




Beskrivning från Bokus:
Emily kommer till Irland för att söka sina rötter och hamnar hos sin farbror och faster på St Jarlaths Crescent i Dublins förorter. Precis som Emma sätter Emily igång med att styra och ställa och lägga sig i sina släktingars liv och inte nog med att de låter henne hållas: de blir rent av tacksamma! Emily får minsann att göra, för farbror Charlie har precis blivit uppsagd från sitt jobb som portier på det stora hotellet, faster Josie orkar inte med takten i kexfabriken längre men värst av allt har kusin Noel det. Han smygsuper för att klara av tristessen i vardagen och har precis fått veta att han ska bli far, resultatet av ett one-night-stand. Stora problem att tackla för någon som precis fyllt 35 år men som fortfarande bor hemma hos föräldrarna.


Med sin amerikanska inställning får Emily saker och ting att börja hända. Tack vare henne skriver Noel in sig hos AA, börjar studera och bestämmer sig för att flytta hemifrån för att uppfostra dottern Frankie på egen hand. Men vägen fram till nykterhet, yrkesutbildning och föräldraskap blir naturligtvis inte spikrak och vi får följa Noels mödosamma kamp när han stångas med oförstående och fördomsfulla socialarbetare eller misstänksamma arbetsgivare samtidigt som han försöker pussla ihop sitt liv som ensamstående förälder.

Kommentarer:
Den här boken blev jag rekommenderad av en kompis och jag tyckte att den var bra!
Jag fick lite samma känsla som när jag läst något av Lucy Dillon, stämningen var så mysig på något sätt. Handlingen hade även lite djup, och karaktärerna var allihopa väldigt olika varandra. Det var bara något som fattades för att jag skulle vilja ge boken ett högre betyg men jag kan inte sätta på fingret på vad det var.
Jag kommer definitivt vilja läsa mer av författaren i framtiden.

Betyg 6,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...