onsdag 4 januari 2023

Fånge i berget - Vilhelm Sundbom

Titel: Fånge i berget  

Författare: Vilhelm Sundbom
Språk:
Svenska
Serie:
Bortrövad #1
Antal sidor:
155
Utgiven:
November 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
"Tim, du måste vakna! En röst hördes långt bort i fjärran. Den lät nästan som i en dröm. En mardröm! Med ett ryck slog han upp ögonen. Han satte sig upp och lyssnade förskräckt efter rösten. Vem var det och varför ropade någon på honom?"


Tims värld vänds upp och ner när han vaknar upp på en okänd plats omgiven av varelser han bara trodde fanns i sagorna.

Fånge i berget är den första delen i serien Bortrövad, där läsaren får följa Tim i hans sökande efter sin försvunna syster. Boken baseras på äldre svenska folksägner och tar läsaren med på en resa rakt in i hjärtat av den svenska sagomytologin.

Kommentarer:
Fånge i berget är första boken i serien Bortrövad och boken är skriven för barn mellan 9-12 år och jag hade nog uppskattat denna bok bättre om jag var yngre, även om jag gillade den nu som vuxen.

Jag gillade Tim och det var roligt att få följa med på hans äventyr. Han var så modig och stark och handlingen var stundvis spännande och full av mytologiska varelser. Jag gillade att det var väsen från svenska folktron.
Språket var toppen, det var så fint och gjorde att läsningen flöt på bra och boken har väldigt intressanta illustrationer också, vilket alltid är trevligt. Personligen var inte illustrationerna riktigt i min smak men många andra verkar älska dem. 

Jag tror att jag hade velat att boken skulle varit längre men jag förstår varför den är inte är det då jag inte är målgruppen, men jag hade velat att spänningen byggdes upp lite mer. 


Boken är absolut läsvärd så om den låter intressant så tveka inte att plocka upp den, jag fastnade inte bara lika mycket som jag trodde. 

Betyg 5/10


Tack Sunflower Produktion för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...