tisdag 3 januari 2023

Utlämnad - Ragnar Jónasson

Titel: Utlämnad 
Författare:
Ragnar Jónasson
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
255
Utgiven:
November 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
En fasansfull snöstorm på Island. Fyra vänner söker skydd i en liten övergiven jaktstuga. De vet att de kommer att frysa ihjäl om de inte lyckas bryta sig in och vänta ut stormen. Ingen av dem kan ana vad som väntar innanför dörren. Medan mörkret faller och skräcken ökar gör sig en gammal tragedi påmind. Kan de mörka minnena från det förflutna ha något att göra med det mysterium de har hamnat i? Och – kommer de att överleva natten? Ragnar Jónassons nya spänningsroman är överraskande och på samma gång lågmält obönhörlig. Ett klassiskt ödesdrama om fyra vänner och en natt som förändrar allt.

Kommentarer:
Utlämnad är den fjärde boken jag läser av författaren och oj oj vilken spännande prolog denna bok hade!
Jag älskade miljön med all snö, kyla och storm och kunde riktigt känna hur kallt det var medan jag läste, vilket jag älskade.

Handlingen hade ett högt tempo och som läsare kastas man mellan de fyra vännerna. Det är otroligt korta kapitel vilket gjorde att boken gick fort att läsa och det var inte förens sista sidorna som man faktiskt fick veta hur allt låg till och det var väldigt spännande. På ett sätt gillade jag att boken inte var så lång men samtidigt hade jag velat ha den längre för att få att spänningen kanske då hade byggts upp lite mer istället för twist efter twist. Om boken hade varit längre kanske man hade lärt känna karaktäerna lite bättre också, för jag hade gärna gjort det. 


I vilket fall kommer jag definitivt läsa mera av författaren för jag älskar att hans böcker utspelar sig på Island och spänning, det kan författaren skriva!

Betyg 7/10


Tack till Romanus & Selling för recensionsexemplaret!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...