fredag 6 januari 2023

Häxorna - Elisabeth Östnäs

Titel: Häxorna 
Författare:
Elisabeth Östnäs
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
379
Utgiven:
Oktober 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
En dramatisk kärlekshistoria i häxornas tid. Året är 1710, kriget har utarmat folket och pesten härjar i Skåne. Den unga, egensinniga Isabella vill bort från sin hemby och allt skvaller. Hennes mor kallades häxa när hon levde och mostern är läkekvinna, så de mest religiösa spottar efter flickan. Själv tror Isabella inte på magi, utan på logik och medicin. Men under midsommardansen uppenbarar sig en man för henne som ingen annan tycks se. När soldater en tid senare anländer till byn och hon känner igen den unge mannen bland dem omkullkastas allt. Isabella förstår att hon har en förmåga, och den visar sig vara lika användbar som farlig. En katastrof drabbar trakten och i sökandet efter en syndabock vänds snart blickarna mot de helande kvinnorna.

Kommentarer:
Häxorna är en bok jag varit nyfiken på länge och nu är den äntligen läst, men tyvärr måste jag medge att detta var nog ingen bok för mig.
Det första 100 sidorna var rätt sega, och sedan blev det mer spännande men då jag inte fastnade för någon av karaktärerna så hölls mitt intresse inte uppe, utan jag bara läste för att läsa ut den och det är tråkigt när det händer. Språket kändes också lite gammalt och det flöt inte på så bra under läsningens gång. Jag hade också hoppats på mer fokus på häxorna än vad jag upplevde att jag fick. 

Jag tror däremot att detta är en bok för många andra så även om den inte var för mig så kan jag ändå rekommendera den.

Betyg 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...