lördag 16 september 2023

En bättre värld - Anthony Doerr

Titel: En bättre värld 
Författare:
Anthony Doerr
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
528
Utgiven:
September 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
I dagens Idaho står den unge idealisten Seymour i begrepp att spränga ett bibliotek, ovetande om den äldre mannen och barnen som gömmer sig på ovanvåningen.


Under belägringen av Konstantinopel 1453 kämpar Anna för sin systers liv medan den utstötte pojken Omeir tvingas delta i anfallet.


Ensam på ett rymdskepp efter att jorden blivit obeboelig försöker Konstance förstå vad som hänt de andra passagerarna.


Deras liv binds samman av en bok skriven innan vår tideräkning ens börjat.

Kommentarer:
Anthony Doerr har skrivit en av mina favoritböcker, nämligen Ljuset vi inte ser och då jag blev lite besviken på boken Grace som han också har skrivit,  visste jag inte vad skulle förvänta mig av En bättre värld, men den visade sig vara helt fantastisk!

Boken är över 500 sidor men jag läste ut den på två dagar för den var så fängslande och gick inte att sluta läsa.
Jag kände mig lite förvirrad i början men sedan släppte det och jag tyckte att boken var oerhört intressant, för att sedan tycka att den var helt otrolig.
Vi får följa fem  karaktärer i tre olika tidsperspektiv och allas perspektiv var så intressanta. I slutet vävs allt samman och det var bara så bra! Jag kände alla möjliga känslor under läsningens gång och jag blev berörd mer än en gång.
Författarens språk är helt magiskt och vackert och jag önskar att jag hade markaret citat under läsningens gång men jag var för fast i boken för att göra det.

Jag kände på en gång när jag slog ihop boken att jag ville läsa om den, och den känslan är så härlig. Jag kan nu kalla Anthony Doerr för en favoritförfattare och jag vill verkligen läsa mer av honom!

Betyg 9/10


Tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...