fredag 26 april 2024

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen 
Författare:
Veronica Linarfve
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
288
Utgiven:
Mars 2024
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
En dag hittas Gabriella Lind under ett skrivbord fast övertygad om att hon är ett bi. Före det var hon en fullt fungerande projektledare, fru och kapabel mamma som till och med gjorde barnens läxor. Dessutom tog hon - trots insektsallergi - hand om sin hemtjänstvägrande farfar och hans sexhundratusen bin. En dag är kollapsen oundviklig.


För att få möjlighet till vila flyr hon till farfars gård och med bina som guider börjar hon se på livet ur ett nytt perspektiv.

Kommentarer:
Bidrottningen är en bok jag varit så nyfiken på sedan innan den släpptes. Jag tyckte att handlingen verkade som något jag skulle kunna tycka om och sedan är omslaget otroligt lockande. 
Nu är den läst, och jag kan bara säga att jag tycker att Bidrottningen var helt fantastisk och jag älskade den!


Jag fastnade för språket på en gång, jag tyckte att man som läsare drogs in i berättelsen direkt och jag hade en väldigt känslosam läsupplevelse kan man väl säga. Det var lätt att känna med Gabriella, och vissa delar av hennes mående kunde jag relatera till delvis också. Jag tror många kan känna igen sig i Gabriella, iallafall med all den stress hon känner för det är tyvärr väldigt vanligt i dagens samhälle. Gabriella är också en karaktär som känns otroligt äkta, för många kan nog tycka att hennes beteende är lite konstigt, men jag kunde ändå förstå henne. Det här med att dra sig undan när man mår dåligt, det är så lätt att göra. 


Handlingen bjuder även på många fina stunder och sedan måste jag nämna relationen mellan Gabriella och hennes farfar, deras relation värmde enda in i hjärtat och det var så härligt att läsa om! Dessutom får man lära sig mycket om bin i denna bok, och då jag alltid gillat bin var det väldigt intressant att få lära sig lite nytt om dem.

Bidrottningen är en riktigt liten pärla som jag hoppas många plockar upp, den är helt fantastisk och jag är redan nu säker på att den kommer vara en av årets favoritläsupplevelser!

Betyg 9,5/10


Tack HarperCollins  Nordic för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...