måndag 15 april 2024

Jag kommer hitta nyckeln - Alex Ahndoril

Titel: Jag kommer hitta nyckeln 
Författare:
Alex Ahndoril
Språk:
Svenska
Serie:
Nyckelserien #1
Antal sidor:
272
Utgiven:
November 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris
 





Beskrivning från Goodreads:
Privatdetektiv Julia Stark får ett oväntat besök på kontoret av en man. Han är en av ägarna till ett framgångsrikt familjeföretag. Dagen innan hade de haft bolagsstämma och middag på godset i Västernorrland. På morgonen hittade han ett fotografi i sin telefon på en bunden, blodig man med en säck över huvudet.


På grund av alkoholrelaterad minnesförlust har han ingen aning om var bilden kommer ifrån och vill därför anlita Stark detektivbyrå för att ta reda på om det är han som är förövaren innan polisen kopplas in.


Julia ber sin exman Sidney Mendelson att ta ledigt från Norrmalmspolisen och följa med henne till skogarna. Hon vet att hon kommer att behöva hans hjälp och drömmer samtidigt om att på något sätt vinna tillbaka hans kärlek.


Julia och Sidney tas emot som gäster på det överdådiga godset och börjar leta efter sanningen medan de äter middagar och umgås med alla familjemedlemmar som teoretiskt sett skulle kunna vara iblandade i mordet.

Kommentarer:
Jag kommer hitta nyckeln är första boken i Nyckelserien och är skriven av författarna bakom Lars Kepler men detta är pusseldeckare. Den är helt annorlunda jämfört med Kepler böckerna så om man förväntar samma tempo och spänning kanske man blir lite förvånad.

Jag är svag för pusseldeckare, jag gillar den gåtfulla stämningen, klurigheterna och det lite mer långsamma tempot så detta var absolut en bok i min smak! Lite i samma stil om Agatha Christies böcker, som jag gillar oerhört mycket.
Julia Stark var en otrolig fascinerade och intressant karaktär att få läsa om och få följa. Hon har varit med om mycket och jag blir väldigt nyfiken på att få veta mera om henne.
Jag gillade också att läsa om hennes relation med sin exman Sidney.
Sidorna flyger förbi under läsningens gång och jag som läsare vill bara få veta mer om vad som ska hända.

Jag kommer hitta nyckel bjöd på en stämningsfull lässtund och jag kan varmt rekommendera den!

Betyg 7,5/10


Tack Albert Bonniers Förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...